Marks / Traces (2016)

Produced by Jacob Bredahl
Mastered by Tue Madsen

Released 2018-04-27
Reviewed 2018-09-06

pelagic records

LLNN från Danmark bjuder på sitt nya album Deads, ett album som tar dig knappa 40 minuter att jobba dig igenom. Hyfsat skivomslag men kanske inte den mest intressanta titel jag stött på under mina år som musikskribent. Låtarna är åtta till antalet och musiken sägs vara inspirerad av sci-fi och filmmusikaliska grejer, Fiedel och Vangelis är namn som utan tvekan kan slängas in när man ska försöka beskriva danskarna musik.

Lite post metal kanske men väldigt atmosfäriskt, lite som ett soundtrack till någon film. Kanske som något för Blade Runner, kanske Terminator, kanske tevespel som Silent Hill eller Halo, det känns inspirerat av sådant. De målar upp mörka musikaliska landskap, drömska, lite spännande, dramatiska och så vidare. Det är musik när man vill drömma sig bort till nya spännande världar, musik med lite mörker och en hel del djup. Bra produktion och de sånginsatser vi får är helt okej, inte för att man tänker speciellt mycket på sången när man lyssnar på detta album. Plus också för att de håller albumet kort och koncist med 38 minuters speltid.

Nu när jag spelat mig genom detta album ett antal gånger kan jag konstatera att det är ett ganska schysst album, ganska spännande och lite äventyrligt. Dock tycker jag inte att det är speciellt fängslande, det fångar inte mitt fullständiga intresse och när allt är slut kan jag inte riktigt dra mig till minnes vad jag just hört och så blir det varje gång jag spelar mig genom albumet. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är men jag saknar något, något som griper tag i mig som lyssnare.

Nog kan jag tänka mig att den som uppskattar sådan här atmosfärisk musik kommer att uppskatta även detta album. Det är kompetent utfört och bra musik, ett ganska underhållande album helt enkelt. Men samtidigt är det inte ett sådär överdrivet minnesvärt album och när allt ska summeras kan jag konstatera att Deads är ett bra och trevligt album även om det knappast kan beskrivas som det mest minnesvärda jag hört i genren.

Label: Pelagic Records
Tre liknande band: Amenra/Neurosis/Breach