Mastered by Pierre Etchandy
Artwork : RATISKAL

Released 2018-11-16
Reviewed 2018-12-10

littlejimi.fr
mrs red sound

Idag tar vi oss en liten titt på lille Jimi och hans äventyr, EP.1 heter debutalbumet av bandet med namnet Little Jimi. Det är ett album med ett snyggt skivomslag och som innehåller sex spår, speltiden är knappa 40 minuter. Värt att nämna är väl kanske också att bandet är franskt och större delen av albumet släpptes ursprungligen som en fyraspårs CD 2017 och kommer nu med två nya spår. Albumet berättar sagan om lille Jimi och hans kompis Katus på deras resa mot ett nytt liv.

Musikaliskt är det ”fuzziga” gitarrer, en del psykedeliska inslag, inspirerat av sjuttiotalets suddiga rockmusik. Pink Floyd kan tänkas inspirerar och de kan jämföras med band som Mars Red Sky eller Psychotic Monks. Det känns ganska intensivt och kraftfullt, tungt och ganska spännande – ganska dramatiskt skulle jag nog vilja påstå. Kanske att jag finner en stark känsla av retrorock när jag lyssnar på detta album som är bra producerat och hyggligt varierat. Det kan också påstås att det hålls kort och sansat vilket alltid är positivt och förstås gör det möjligt att få det på en vinylskiva, något som kanske inte är ett så dåligt val.

Bra album tycker jag, bandet bjuder på schyssta låtar, snygga melodier och hyfsad fantasi. Kanske att de saknar den där riktigt fängslande låten och att albumet saknar det där riktigt minnesvärda som höjer album långt över massorna. Gillar man psych och den typen av grejer bör man definitivt gilla detta album, den franska trion känns ganska bra på vad den sysslar med. Visst kanske man kunde önska att de tänkte lite mer utanför boxen och att de vågade hitta på lite mer spännande grejer som andra inte provat. Men det är deras första album och det lovar gott inför framtiden kanske man skulle kunna påstå.

En försiktig tumme upp från denna recensent, så kanske vi kan sammanfatta detta album. Ett album som är ganska underhållande att lyssna på, som bjuder på trevliga låtar, på trevliga melodier och så vidare. Man kanske kan påstå att Little Jimi är ett namn att lägga på minnet för den som gillar lite skön psych rock.

Label: Mrs Red Sound
Tre liknande band: Mars Red Sky/Pink Floyd/Birth Of Joy