Time is a Machine (2013)

Artwork: Too Many Skulls

Released 2018-02-02
Reviewed 2018-01-22

iamlistener.com

sounds of subterrania

Lyssnare är tillbaka med ett nytt album, det kallas Being Empty: Being Filled och det beskrivs som ett mer högljutt och mer rockande album. Omslaget känns inte speciellt spännande men bandet har en lång historia som enligt information når ända till 2000-talets begynnelse. Indierock eller Talk Music beskrivs det som i pressinformationen, där Listener också beskrivs som ett av de mest intressanta banden idag. De är intressanta kan jag konstatera men ett av de mest intressanta banden vet jag väl inte om de är.

Lyssnar man kan man konstatera att det handlar om rockmusik med schysst energi, mycket driv och relativt bra variation även om det nog hade kunna vara lite kortare. Jag vet inte om man kan kalla sången sång, lyriken talas fram och Dan har ett passionerat sätt att berätta sina historier utan teatraliska inslag för han fram sina historier på ett berörande sätt. Den poetiska aspekten är kanske ändå albumets starkaste inslag och även det som gör det till ett intressant album och Listener till ett intressant band. Dock kan jag tänka mig att det inte går hem hos alla, talsång är inte speciellt populärt i alla läger men jag tycker att det passar väl in i den musik Listener gör. Dessutom ska jag tillägga att jag tycker att produktionen är modern och snygg, definitivt till fördel för detta album.

Lyssna på detta album om du gillar rock/hårdrock med talad sång, det är ett schysst album. Bra låtar och inga större svagheter. Dock kanske det inte går hem i alla läger och det lär finnas många hårdrockare som inte tilltalas av ett album som detta så det kanske ingen absolut jättehit. Men det är ett trevligt album med bra låtar även om jag kanske inte kan hitta någon absolut favoritlåt bland de tio jag lyssnat på under tiden jag spelat detta album. Being Empty: Being Filled är ett schysst album med schyssta låtar och bra driv, kan nog vara ett album värt att titta lite närmare på.

Label: Sounds of Subterrania/Cargo/Finetunes
Tre liknande band: Deepspace5/Labklik/The Chariot