Mixed at the New Lion’s Cage in 2017
Photos by Olle Sjöstrand August 2017

Released 2017-11-16
Reviewed 2018-01-29

larsericmattsson.com
lion music

Lars Eric Mattsson har en diger lista av album han skapat under diverse namn genom en karriär som sträcker sig över trettio års tid. Blod och Sand är vad han har att erbjuda denna gång, och precis som mycket annat han gjort är det ett trevligt album. Det är ett album som till skillnad från hans förra album är helt elektriskt och Mattsson själv sjunger på alla spår utom det avslutande som sjungs av Adrienn Antal som vi hört på ett par av hans tidigare album.

Albumet är hårdrock som går ganska rakt på sak men inte helt utan kreativa inslag och finurligheten vi hört på tidigare album finns att höra lite här och där genom albumet. Riktigt vasst gitarrspelande tycket jag erbjuds, inget våldsamt komplicerat men känslosamt och snyggt. Ett snyggt producerat album med en ljudbild jag tycker om, Mattsson sjunger dessutom helt okej och man kan säga att det finns ett hyfsat djup i albumet. Kanske att det hade kunnat finnas lite mer variation genom albumet och att den strax över femtio minuter långa speltiden kanske är aningen åt det långa hållet men det är mest att vara lite petig, som man förstås måste vara som kritiker.

Riktigt grym avslutning, en finfin ballad som avslutar detta trevliga album på bästa sätt. If Loving You is a Sin är ett annat spår som gör ett ganska starkt intryck på ett album som jag anser är riktigt trevligt. Solitt, välgjort och med bra låtar. Ett album utan några större svagheter och som definitivt kan lyssnas på, och jag tror inte att detta album kommer att göra någon köpare besviken. Men visst, det kanske inte är ett album som riktigt sticker ut och griper tag i mig som lyssnare men det finns tillfällen då det verkligen gör det och hade albumet varit lika bra som sin avslutning så hade det varit riktigt imponerande.

Så min konklusion blir att Sand and Blood är ett väldigt trevligt album, ett som kan vara väl värt att titta närmare på. Gillar ni vad Mattsson gjort tidigare eller bara är nyfikna på lite schysst rockmusik bör ni ta er en titt på detta, jag avslutar med att lyfta på hatten för en riktigt vass avslutning.

Label: Lion Music
Tre liknande band: Vision/Condition Red/Book of Reflections