Art direction and cover concept by Sir Gorgoroth & KZOHH.
Design by Sir Gorgoroth.
Logo by Alex Tartsus (Morning Star Art studios)

Released 2018-04-26
Reviewed 2018-05-16

ashen dominion

Kzohh från Ukraina är tillbaka med ett nytt alster, det kallas 26 och innefattar två spår som kan tänkas vara koordinater på en karta det första tycks handla om Tjernobyl och det andra om en legend rörande några Mansi-jägare och ett hemsökt berg. Två spår 21 och 17 minuter långa är vad albumet har att erbjuda. Det är en kvintett som startade sin bana 2014 och har redan hunnit med tre album, detta är nummer fyra. Och det presenterar en alldeles intressant utmaning när man försöker omskriva detsamma.

Zoomobjektiv kan behövas för kika närmare på en kärnkraftsolycka, samtidigt är det inte så skrämmande som en sådan även om det kallas pestsmittad svartmetall – atmosfärisk svartmetall är kanske egentligen en bättre beskrivning. Lite svartmetalliskt men också med av ett äventyr, en del melodier, en del atmosfär – absolut inte så trist som svartmetall kan vara. Dramatiskt. Bara två spår men en hel del variation genom dem får vi, det är som ett äventyr som tar oss från en punkt till en annan. Det handlar om ett knappt 40 minuter långt drama som berättas på ett riktigt snyggt sätt och Ukrainarnas metall kan nog vara väl värt att kika på för den som gillar det lite atmosfäriska.

Omskakande, överraskande, kul, så kanske jag skulle kunna beskriva detta nya album av bandet Kzohh. Jag gillar det. Det är kanske inte fantastiskt och jag har hört bättre album i samma genre men nog kan det vara ett album värt att kolla närmare på om man uppskattar den här typen av musik. Jag hittar inga direkta svagheter, det är väl genomfört och har ett bra djup, inte så snygg framsida men det är ju inte den det handlar om utan det musikaliska och det gör de på ett bra sätt.

Helt klart överraskande bra kan jag konstatera efter att jag spelat igenom detta album många gånger om. Det låter trevligt, intressant, välgjort även om det kanske inte glänser eller sprakar om det. Ett kompetent album med schyssta låtar som ja tycker att den som uppskattar den lätt pestsmittade musiken ska ta sig en närmare titt på vad ukrainarna har kokat ihop med detta fjärde album som de alltså kallar 26.

Label: Ashen Dominion
Tre liknande band: Khors/Ygg/Ulvegr