additional recordings and mixed at The Grien Room, Leeuwarden by Nico Outhuijse
mastered by Darius van Helfteren

Released 2018-01-12
Reviewed 2018-02-20

kayakonline.info
insideout

Musikpaddlande holländare som bjuder oss på album nummer sjutton i en karriär som sträcker sig så långt tillbaka som 1972 – debutalbumet kom 1973. Mellan 1981 och 2000 släppte de inga album men totalt har de alltså hunnit med sjutton album. Det sjuttonde kallas Seventeen och det innehåller en timme musik fördelat över ett dussin spår där tre är långa och de övriga är korta och poppiga. Och det finns förstås mycket att säga och skriva om den holländska kvintetten men det kanske räcker med att beskriva att detta nya album har haft ganska stora framgångar i hemlandet och det tycks ha mottagit en hel del positiva omdömen från recensenter.

Utomordentligt bra producerat med starka melodier och riktigt snygg ljudbild, så mycket kan jag omedelbart konstatera när jag börjar spela detta album. Det är välgjord och ganska poppig progressiv rock som inte speciellt ofta svävar ut även om de bjuder på ett par längre och mer äventyrliga låtar. Sångaren tycker jag är ganska bra, han kanske inte direkt lyfter låtmaterialet hela vägen genom albumet som jag tycker känns lite väl långt, kanske att de hade kunnat kapa lite i låtlistan och gjort ett kortare och mer direkt, mer dynamiskt album.

På det hela taget har Kayak satt samman ett snyggt album, ett album som är lätt att ta till sig och lätt att tycka om – överlag är det ett trevligt album. Dock är det kanske inte ett överdrivet minnesvärt album, det håller god klass men innehåller väl kanske inget som sticker ut nämnvärt. De två längsta spåren är kanske de två vassaste, det är egentligen bara i dessa två spår som bandet vågar vara lite mer äventyrliga och det i sig kanske är tillräckligt för många som gillar den proggigare rockmusiken. Och visst är Kayak kul att lyssna på även om de kanske inte lämnar något djupare avtryck.

Passar nog bra för de flesta, Seventeen är ett album som är svårt att tycka illa om. Det är definitivt riktigt välgjort och trevligt, jag tror inte att jag skulle ångra ett inköp. Dock har jag ju den trevliga förmånen att få albumen och kan lyssna på dem innan köp och tack vare den insikten kan jag spara in pengarna för detta album eftersom det trots uppenbara styrkor inte är ett album som verkligen glänser. Seventeen är ett fint men inte speciellt minnesvärt album.

Label: InsideOut
Tre liknande band: Genesis/Camel/Knight Area