Mattias Norén: Artwork, Layout and Logo design
Justin Bender: Producer, Mixing, Mastering

Released 2018-10-26
Reviewed 2018-11-05

intoeternity.net

m-theory

In i evigheten från Kanada släppte sitt senaste album på egen hand i augusti och nyligen kom den också på skivbolaget M-Theory Audio där man bland annat kan köpa den på vinylskiva. Det är deras sjätte album, föregångaren The Incurable Tragedy kom för ett decennium sedan så fansen har fått vänta ett tag. Sångare Block har också försvunnit sedan dess och ersatts av en kvinnlig sångare som skönsjunger och vrålar och allt vad det kan vara. The Sirens heter detta nya album och det har väl ett ganska flott skivomslag, men hur flott är albumet, kan dess mystiska sirensång kanske trollbinda några lyssnare?

Musikaliskt är det väl någonstans i trakten power metal/modern dödsmetall med snygg produktion och hyfsad sång. Kvinnlig sång som både klarsjungs i medryckande refränger och som vrålas lite här och där. Musikaliskt är det inte direkt överraskande, det känns ganska bekant måste jag säga och kanske inte sådär våldsamt varierat heller. Kanske hade de kunnat hålla det lite kortare då de åtta spåren kräver femtio minuter av din tid, det känns lite väl mycket och jag tycker att de hade kunnat kapa två av spåren utan vidare.

Det är ett helt okej album på många sätt, inga av låtarna är usla eller så – kanske att Fukushima är ett ganska tragiskt spår som de lätt hade kunnat slänga i papperskorgen och ingen saknat det. I övrigt känns väl spåren helt okej men det är inget som fångar mig som lyssnare och jag har svårt att se att detta album skulle göra något större avtryck någonstans, det starkaste intrycket jag får av detta album är nog omslaget, det lockar betydligt mer än musiken albumet har att erbjuda.

Därmed kan jag konkludera denna text med att konstatera att Into Eternitys senaste alster är ett man gott kan vara utan, det är inte bra nog eller spännande nog för att fängsla mig som lyssnare. Nej, det blir att skrota detta album och istället sätta tänderna i nästa. Into Eternitys sirensång hypnotiserar mig inte det minsta, om något skräms jag bort av den.

Label: M-Theory Audio
Tre liknande band: Scar Symmetry/Mercenary/Arsis