James Krausse: mixing (Another Level, Gotta Let Go)
Jarod Poythress: co-production (Gotta Let Go)
Dale Sebastian: mastering (Another Level, Gotta Let Go)

Released 2018-11-05
Reviewed 2018-11-13

hollywoodundead.com

Från ingenstans dyker det upp en ny EP från Hollywood Undead som släppte det spännande albumet V förra året. Psalms kallar det denna EP som består av fem spår, där exempelvis Gotta Let Go funnits på video ett tag och uppnått imponerande antal strömningar för den som bryr sig om sådant, men det kan ju faktiskt betyda att Hollywood Undead är ett intressant band som går hem i ganska breda kretsar men å andra sidan har inte den breda massan särskilt ofta speciellt god smak eller något annat man vill hålla med om. Men vad kan jag då påstå om denna lilla EP, är den något att ha eller är den lika kul som en blodig näsa?

Deras musik är lite nu-metallisk, den blandar pop, rock, rap och så vidare till en ganska unik musikalisk skapelse som ofta är modern och klämkäck. Bra energi, bra produktion och ganska schyssta sånginsatser på de fel låtarna – variationen är också bra och med bara fem spår är dessutom speltiden sansad. Stilistiskt skulle jag väl påstå att de ligger nära förra årets album V, en logisk fortsättning efter det albumet kanske man kan påstå. Det är en fräsch musikalisk skapelse helt enkelt.

Det är dessutom en riktigt bra skapelse med fem trevliga låtar som man gärna kan spela ett par gånger. Bäst är nog det inledande spåret Bloody Nose, Gotta Let Go är det fjärde spåret och det är också ett riktigt trevligt spår. Så överlag är det en kul EP även om ungefär hälften av materialet känns lite mer intetsägande än tidigare nämnda vassa låtar, det finns åtminstone inget riktigt svagt spår och sådant är alltid positivt.

Känns kanske inte lika relevant som förra årets album men kan väl utan tvekan beskrivas som en positiv överraskning med tanke på att den bara kom sådär från ingenstans. Tummen upp för Hollywood Undead även om jag nog hellre rekommenderar V från förra året än denna EP.

Label: BMG
Tre liknande band: Red Hot Chili Peppers/Bayside/Era 9