Awaiting Evil (2008)
Dawn of the End (2013)
Fear Beyond Lunacy (2015)

Released 2018-06-29
Reviewed 2018-08-27

combat records

Snyggt omslag erbjuds på Hatchets fjärde album Dying to Exist. Bandet from Bay Area-området har skrivit på för Megadeth-bassisten Dave Ellefsons skivbolag Combat Records. Och nämnda Megadeth kan ju vara ett band att jämföra med men det finns fler från samma område som kan jämföras med Hatchet. Man vet att man inte får något direkt unikt när man kommer att tänka på en hel räcka band som låter snarlikt redan första gången man hör bandet. Normalt brukar jag tycka att det är ganska jobbigt att komma fram till tre liknande band men inte av samma anledning som det är jobbigt i detta fall.

Likt Megadeth och andra Bay Area-band, det handlar om klassisk Bay Area thrash i stil med de flesta större namn i thrash-genren från det området. Ganska rejält, ganska tungt, hyfsat riviga låtar och hyfsad energi. Relativt modern produktion kan det också sägas vara. Inget nyskapande, ingen speciell sångare, inte så våldsamt varierat och det känns som att albumet är av det längre slaget – mer djup och mer variation hade definitivt varit positivt för albumet. Speltiden är ungefär tre fjärdedelar av en timme och dessa minuter är uppdelade i ett dussin spår.

Utomordentligt ointressant, det är mitt intryck efter ha spelat Hatchets fjärde album ett antal gånger nu. Det handlar om okej thrash-metall utan några riktigt fängslande låtar och utan någon originalitet. Det känns som något bortsorterat från mer intressanta thrash-band, som att låtarna i genren sålts på auktion och Hatchet aldrig hade råd med några av de mer intressanta låtarna och fick ta det som blev över. Jag fångas aldrig av något jag hör och albumet passerar ganska obemärkt förbi varje gång jag spelar det så jag kan egentligen inte säga något om någon av låtarna mer än att det handlar om ganska icke-originell thrash-metall som saknar lite själ och lite liv.

Man kan nog säga att jag anser att det hade varit bättre att inte lyssna på något än att lyssna på Hatchets nya album, ett album som inte är dåligt men väldigt ointressant. Det saknas egna idéer och det saknas fantasi och i slutändan får vi bara ett av de där albumen som inte gör något större avtryck, och det är inte ett av de bättre. Man kan definitivt vara utan Hatchets nya album som knappast får en fylld av livslust.

Label: Combat Records/EMP Label Group (SPV)
Tre liknande band: Flotsam and Jetsam/Megadeth/Metallica