Affinity (2016)

Mixed by Jerry Guidroz

Released 2018-06-22
Reviewed 2018-07-02

hakenmusic.com

insideout

Haken från Storbritannien bjuder på sitt första livealbum, och DVD från sin karriär som nu spänner över med än ett decennium. De har filmat och spelat in avslutningen på sin Europaturné som slutade i Nederländernas huvudstad Amsterdam i april förra året. Av videon att döma var det ingen bamseanläggning de spelade in på utan en ganska liten sådan med en scen där bandet kanske inte hade jättemycket plats. Men kanske gott om tid då de bjuder på närmare två timmar musik från den spelningen, musik som spänner över hela deras karriär, från första till senaste albumet med kanske störst fokus på de senaste albumen förstås – första albumet representeras med ett 22 minuter långt medley som täcker in nästan hela albumets låtar. Ganska kul omslag ska jag också tillägga innan jag går in närmare på innehållet.

Att det bjuds på bandets progressiva rock/hårdrock borde väl knappast vara överraskande, den har jag redan skrivit flera gånger om i detta webbmagasin så det får väl räcka där, ni kan kika tidigare recensioner om ni vill veta mer. Det hörs att det handlar om en livespelning, det är inte lika polerat och snyggt som på deras studioalster men det låter ändå bra tycker jag. Sångaren kunde kanske ha fått höras lite bättre men det är inget gigantiskt problem. När det gäller låtarna tycker jag att de sömlöst passar in i varandra och hade nästan kunnat vara från samma album. Inte mycket sticker ut nämnvärt från det andra stilistiskt och albumet har ett ganska fint flyt, känns kanske aningen långt men inte så att man känner att det är alldeles för väl tilltaget när det gäller speltid.

Kanske att det musikaliska till och med förtjänar mer än godkänt, videomaterialet är inte lika intressant. Scenen är klaustrofobisk vilket gör bandet ganska statiskt och det händer inte mycket där – det finns en del intressanta grepp i kameraförandet och klippningen men generellt sätt blir det en ganska statisk video som inte reflekterar den energi jag ändå kan tycka att musiken har. Man vill få mer känsla av rörelse och energi, jag tror att det hade varit intressant med inslag av material filmat från drönare ovanför bandet och publiken för det är tyvärr ganska ointressant visuellt, vilket är synd på ganska intressant musik. Efter ett tag tycker jag också att klippningen blir väldigt förutsägbar och videon blir tyvärr lite seg att ta sig igenom mot slutet.

Ett livealster där jag känner att jag får ut betydligt mycket mer att bara lyssna på låtarna än jag får av att se videon som tyvärr inte gör mycket för mig. Låtarna är däremot bra, Aquarius-medleyn fungerar riktigt bra om vi ska gå in på vad som sticker ut. Men de har nog inte gjort något jag tycker slår Cockroach King på fingrarna, det spåret står ut som en lysande fackla i en mörk grotta, det är min solklara favorit på detta album som jag tycker är bra även som helhet. Jag hade kanske önskat mig lite mer intressant videomaterial men man kan inte få allt och det kommer ju två CD-skivor som man kan lyssna på eller spara materialet digitalt för att spela i en bärbar musikapparat.

Naturligtvis förtjänar Haken ett godkänt betyg, musikaliskt sett är det definitivt med mersmak men det visuella drar ner betyget för mig, jag tycker inte att det är tillräckligt intressant att se på Hakens liveframträdande. L-1VE är ett schysst livealbum som bandets band säkerligen kommer att uppskatta, för mig är det dock fortfarande Mountain som känns mest värd att lyssna på bland Hakens alla skivsläpp.

Label: InsideOut
Genesis/It Bites/Yes