Nathan Bulla - Drums (Track 2, 4, 5, 7, 8, 10)
Ro Han - Guitars (Track 6,10)

Written, Recorded and Produced by Abhiruk Patowary
Album Artwork by Barnaby Oakley

Released 2018-09-20
Reviewed 2018-10-29

Gaia är något så ovanligt som ett indiskt progressivt metalcore-projekt skapat av multi-instrumentalisten Abhiruk Patowary som till sin hjälp också har ett gäng andra musiker som står för sång och lite andra grejer. Patowary står för produktionen och låtskrivandet och hans kreativa process beskrivs som lite slumpmässig där alla små idéer sparats och till sist har det blivit tillräckligt för ett album. Snyggt omslag. Aerial är debuten för Gaia och den ser snygg ut, men är den snygg ur ett musikaliskt perspektiv.

Att kalla det Djent, metalcore, progressivt, ibland med lite snygga melodier men också lite mer aggressiva inslag med metalcore, djent och så vidare. När jag lyssnade reflekterade jag inte över att sångarna var flera, det hörs inte tycker jag – åtminstone inte om man bara lyssnar lite halvintresserat. Produktionen och ljudbilden är annars helt okej, albumet är ganska varierat om än lite i längsta laget, och på det hela taget känns det väl ganska solitt men inte direkt spännande. Kanske det också kallas lite osammanhängande ibland, som en sammansättning av lite slumpmässiga element och det blir kanske inte ett riktigt superalbum i den bemärkelsen.

Inte vad jag skulle beskriva som fantastiskt, egentligen inte ens bra faktiskt. Jag tycker att det känns som ett tråkigt album, ett som inte tilltalar speciellt mycket. Det är väl okej låtar, en del snygga melodier och så vidare, även om det aldrig blir riktigt bra eller fångar mitt intresse. Det kanske kan tilltala den som gillar djent och typ metalcore men jag tror inte att det är ett album som kommer att gå hem speciellt väl i speciellt breda kretsar, ett album som man kan vara utan kan jag väl påstå.

Aerial kanske inte platsar i papperskorgen men det är inte heller ett album jag skulle ställa i skivhyllan eller spara i mitt digitala musikbibliotek. Visst har väl Gaia en del kompetens och skulle säkert kunna träffa rätt då de har en del fina element på detta album men helheten blir aldrig något att skriva något överdrivet positivt om. Jag slänger Gaia i min digitala papperskorg.

Tre liknande band: Voyager/Periphery/In Mourning