The Seventh Sign (2004)
Circles (2006)

re-mastered by Robby Böbel

Released 2018-04-27
Reviewed 2018-04-23

aor heaven

Omaket att remastra och återsläppa ännu ett gammalt album i melodirock-/AOR-genren gör sig AOR Heaven som har ett gäng sådana album på sitt samvete nu. Den här gången är det bandet Frontline som får se sitt debutalbum återsläppas i en begränsad upplaga med två bonusspår som från början hördes på den japanska utgåvan. Albumet har remastrats av bandets skapare och gitarrist Robby Böbel som numer kan höras i Phantom V. Frontline är inte längre aktiva, deras senaste albujm Circles släpptes 2006 och denna debut såg dagens ljus för snart 25 år sedan, 1994 släpptes detta album.

Kul för den nostalgiske skulle jag kunna tro, detta är nittiotals-AOR och det hörs, ingen remastring i världen kan få det att låta fräscht, åtminstone inte om man vill behålla den själ de gav albumet när det begav sig. Det handlar om ganska klassisk AOR/melodirock med tydliga refränger och så vidare, med ett ganska typiskt låturval förutom att jag kanske saknar några lite mer ösiga låtar – tempot hade gott kunnat dras upp en del i ett par av låtarna. Ändå hyfsad variation för genren och det känns som ett album man lätt tar till sig – dock går det inte att överse med att det känns ordentligt daterat.

Ett album jag skulle vilja beskriva som något av en underhållande och trevlig åldring som berättar historier från det förflutna. Det är ett album som bärs upp av schyssta låtar och en skön retrokänsla, dock är det inte ett album som lyfter och verkligen fångar en som lyssnare – det är en stunds skön underhållning men inte så värst mycket mer. Och precis som med ett tidigare AOR-återsläpp jag nyss recenserade kan man ifrågasätta vitsen med det, det släpps massor av solid AOR hela tiden så varför fylla på med sådant som redan haft sin tid? Dock kan jag inte klaga på kvalitén och att de även släpper den i ganska begränsad upplaga om 1000 exemplar indikerar ju att det är lite inriktad på den som kanske vill komplettera sin Frontlinesamling med detta album som inte funnits att köpa på ett tag.

Jag tycker att man kan lyssna på det, det är kanske inte helt nödvändigt och det är verkligen inte fantastiskt med Frontlines debutalbum är en schysst AOR-skapelse som man gott kan låta spinna i skivspelaren ett par gånger. Så alla ni Frontlinefans som missade detta album när det begav sig får här en ny chans att komplettera samlingen med vad som många påstår är bandets finaste alster, personligen har jag inte hört alla men kan konstatera att de gjorde ett solitt debutalbum för snart en kvarts sekel sedan.

Label: AOR Heaven
Tre liknande band: Damn Yankees/Phantom V/State of Rock