Against A Current (2015)

Guitar parts were recorded in home studios
Mixing and mastering services, as well as aid in the arrangements, was provided by the studio MoonHome

Released 2018-03-27
Reviewed 2018-05-20

sliptrick records

Så, idag är det moldaviskt från ett band som heter Francis och berättar om en miljon år av ensamhet. Det är ett album med ett snyggt omslag tycker jag, en intressant titel dessutom. Det är trions andra album och en metalsida på internet (som tycker att allt är fantastiskt) kallar detta album för ett mästerverk och pressmaterialet talar om bandets olika influenser och så vidare. Melodöds tycks dock vara ett starkt inslag bland dessa inspirerande band och man kan ju inte förneka att det alltid känns lite spännande och exotiskt med band från platser man inte ofta stöter på när man skriver för detta webbmagasin. Men man kan förstås inte bara leva på kul skivtitlar, snygga omslag och exotism, det måste också finnas något att komma med ur ett musikaliskt hänseende och där är jag inte direkt övertygad om Francis storhet.

Ett album som kan beskrivas som metalcore eller melodiös dödsmetall med en del partier där de går ner i tempo och intensitet. Med tanke på dessa variationer skulle känslan kunna vara att det handlar om ett dynamiskt album, men det känns inte speciellt dynamiskt kanske för att det snarare känns som att albumet splittras i det melodiösa och det tyngre som två sidor av ett mynt snarare än ett dynamiskt musikaliskt album. Vrålsången är inte heller något vidare tycker jag, okej klarsång och produktionen kan man inte anmärka på då den är fräck och modern. Albumet i sig känns dock inte direkt originellt eller fräscht i den aspekten.

Ganska flott album generellt, känns dock lite platt och lite segt tycker jag. Inledningen är bra men sedan kommer lite vrålsång som jag inte känner mig lika positiv till. Det jag saknar är dynamiken det känns lite som att de fragmenterar albumet mellan det tyngre och det mer melodiösa då de inte samverkar till att skapa ett skönt dynamiskt album. De bygger sitt album på schyssta element och tyvärr lyckas de inte bygga ihop dessa schyssta element till ett schysst album – det är ett hyfsat okej album men det känns lite tråkigt och inte tillräckligt finurligt för att gripa tag i mig. Det finns betydligt mer intressanta band i denna genre så jag är inte så säker på att de här kommer att intressera några förutom vissa ständigt positiva recensenter.

Trevliga element, trevliga idéer bygger detta album som trots att bandet har en del bra idéer inte känns speciellt intressant. När det gäller metalcore eller modern melodiös dödsmetall så tycker jag att det finns bättre alternativ, det räcker inte med ett snyggt omslag, exotiskt ursprung och en intressant skivtitel – det behövs något mer än så.

Label: Sliptrick Records
Tre liknande band: As I Lay Dying/Arch Enemy/In Flames