Rasmus Christensen - Bass
Martin Haumann - Drums

Produced byFlemming Rasmussen
Mixed and mastered by Anthony Kalabrett

Released 2018-02-23
Reviewed 2018-03-06

Sista timmen är vad vi stöter på när vi dyker på detta danska band och deras debutalbum. Det är ett självbetitlat debutalbum med ett omslag som känns lite mörkt, kanske lite olycksbådande. Det kanske är ett album som skvallrar om vår kommande domedag, åtminstone i dansk version. Inte så snyggt skivomslag men med en mörk känsla, det ser kanske inte riktigt ut som den melodiösa dödsmetall det handlar om. Och det är en dystopisk värld de målar upp genom musiken, kanske är det också ett rop efter aktion, de kanske söker väcka något gott i sin lyssnare.

Det handlar om klassisk melodöds och de håller sig ganska mycket inom formatet, inga tokiga utsvävningar och inga överraskningar. Det bär drag av de stora föregångarna, såsom In Flames, Soilwork och allt vad de nu kan kallas. Hyfsat modern produktion och så vidare, ingen överraskande sångare utan vi får mer eller mindre vad man kan förvänta sig från ett modernt melodiöst dödsmetallband. Men det ger inte riktigt den här känslan av den sista timmen, inte en känsla av domedag som man önskar sig av ett album med det namnet. Lite långt album dock med en timmes speltid tenderar det till att kännas en aning segdraget lite trist, en lång sista timme kanske man kan beskriva det som.

Ett schysst album, kanske att det finns en del att jobba på då mixningen hade kunna ge albumet en lite mer dynamisk framtoning, och även låtvalen hade de kunnat jobba på – albumet hade vunnit mycket på en kortare speltid. Men för er som gillar klassisk melodiös dödsmetall så är det ett album som kan vara värt att kika närmare på, det fungerar och det trycker på rätt knappar – ett trevligt album helt enkelt. Det låter bra och det är välgjort men jag skulle vilja påstå att det saknas något, kanske främst en distinkt hitlåt som fångar mig som lyssnare men även lite fantasi då det helt enkelt inte riktigt fängslar mig som lyssnare eller triggar min fantasi. Det fungerar men kanske inte så mycket mer.

Final Hour är inte det soundtrack jag hade använt för min sista timme i livet, om jag säger så. Det är ett album som fungerar men inte ett som griper tag i mig som lyssnare, det är bra men inte fantastiskt skulle man nog kunna beskriva det som.

Label: Wargear Records
Tre liknande band: In Flames/Trivium/Soilwork