Jonas Kjellgren - Mastering
Christoph Weiss - Photography
Hanni Mayer - Layout

Released 2018-10-19
Reviewed 2018-10-27

metalville

Det kan ju tyckas vara så att Final Breath hade tagit sista andetag efter senaste albumet som kom 2004, de pausade bandet 2006 och sedan vaknade bandet nyligen och nu fjorton år efter senaste albumet kommer deras nya alster Of Death and Sin. Det är ett album som ser kul ut, kanske kan man läsa ut lite vibbar av töntbandet Ghost från framsidan men musikaliskt är de betydligt bättre. Albumet handlar tematiskt de sju dödssynderna som de kan tolkas i nutid och det är mixad av välkände Peter Tägtgren vilket borde vara en garant för välljudande musik.

Thrash med inslag av dödsmetall, medryckande och fartigt skulle man nog kunna påstå att det är. Schysst vrålig sång från den nye sångaren och riktigt vass produktion med hygglig variation och sansad speltid. Kanske inte överdrivet nyskapande eller så men det brukar sällan vara fallet, eller ens önskvärt bland fans, när det handlar om thrashig metall. Med tio spår som trycker på de vanliga knapparna på ett kanske lite mer finessrikt sätt än många är det lätt att påstå att Final Breaths senaste andetag är en riktigt vass produktion.

Och det är ett riktigt vasst album med genomgående vassa låtar, bra vrålade och rivigt framförda på ett kul sätt. Jag skulle vilja påstå att det är ett album där det inte finns några direkt uppenbara svagheter och styrkorna är väl spår som Immemorial Disease som jag anser är albumets vassaste spår. Det är helt enkelt ett snyggt thrash-/dödsmetall-album som bör tilltala fans av nämnda genrer och kanske även kan gå hem hos en större publik.

Final Breath bjuder oss på ett snyggt album som både har snyggt omslag och snygg musik, jag gillar det och kan varmt rekommendera Of Death and Sin till alla er som gillar rivig och underhållande thrashig metall. Sedan måste ju bara slutklämmen bli att det är det bästa Final Breath gjort på över ett decennium, bara en sådan sak.

Label: Metalville
Tre liknande band: Sodom/Kreator/Slayer