Mixed by Jens Bogren
Mastered by Tony Lindgren at Fascination Street Studios

Released 2018-06-29
Reviewed 2018-06-28

fateswarning.com

insideout

Live över Europa kallar Fates Warning sitt senaste alster, det första livealbumet med dagens laguppställning. Det är sammansatt från deras turné över Europa med låtmaterial inspelat på flera platser. Det kanske enligt vissa inte är rätt men oftast tycker jag att livealbum som satts samman från flera platser blir bättre om de är tillräckligt bra genomarbetade och inspelningarna är likvärdiga, det ger nämligen en möjlighet att göra albumet mer tilltalande genom att ta bort onödigt snack och sådant som många gånger gör livespelningar sega och tråkiga att lyssna på. De gör också som så att de inte gör någon film, och då är det förstås än bättre att sätta samman det bästa materialet istället för att ta en hel spelning. Och personligen tycker jag definitivt att det är ett album värt att införskaffa.

I det musikaliska avseendet tror jag väl inte att jag alltför mycket behöver presentera bandets stil, de är ju ett av de främsta banden inom den progressiva metallen. Och deras stil känns förstås igen på detta album med material från deras digra katalog av lysande album. Ljudbilden är riktigt snygg och bandet låter som att de är i bra form hela tiden och jag kan ju inte se annat än att det måste ha varit en fin upplevelse att se någon av dessa spelningar som de gjorde under sin turné. Fräsch och levande ljudbild tycker jag, mycket i stil med senaste albumet Theories of Flight skulle jag nog vilja påstå. Ray Alder låter förstås riktigt bra, som han alltid gör i sin sångarroll. Låtlistan kan väl sägas spänna över många album också och den känns väl sammansatt och väl avvägt, inte ens den långa speltiden om 138 minuter avskräcker från detta album.

Visst är det ett riktigt grymt livealbum, ett av de bättre jag hört i livealbumsdjungeln. Bandet visar upp sig från sin starka sida och det är ett imponerande album på många sätt. Det är självklart vassa låtar och vassa framföranden och jag kan inte hitta någonting att vara negativ om – det är helt enkelt ett riktigt underhållande album på alla tänkbara sätt. Det enda lilla negativa jag kan se är att det tar lång tid att spela igenom det, men det kan jag faktiskt leva med. Ingen som uppskattar och lyssnar på Fates Warning bör missa detta album, det håller riktigt hög klass och rekommenderas helt klart.

Ett album sammansatt av bland det bästa bandet har att erbjuda bjuder förstås också på några riktigt trevliga låtar där kanske Pale Fire från InsideOut och SOS från senaste album är de som får mig att mest sjunga med, Seven Stars är också riktigt kul och Through Different Eyes, med flera, i slutändan kan jag nämna nästan hela albumet. Kanske inte riktigt sex poäng men definitivt inte långt därifrån, och om det inte varit för den gode Herr Lucassen så hade detta med största sannolikhet varit årets snyggaste livealbum men det går inte riktigt att slå holländaren på fingrarna även om jänkarna inte är långt ifrån. Live Over Europe är definitivt ett album jag tycker att ni ska titta mycket närmare på. Fates Warning levererar alltid.

Label: InsideOut
Dream Theater/Queensrÿche/OSI