Timmy Ruzicka – guitar, backing vocals
Premysl Ruzicka, Jr. – drums

Seana

Released 2018-05-28
Reviewed 2018-08-21

exitempire.com

Exit Empire från Tjeckien tyckte att deras debutalbum i extralyxversion skulle kunna fungera bra som recenserad i Hallowed, och vem kan tacka nej till en lyxig och signerad CD-utgåva? Jag har låtit detta album snurra en del i bilen och lite i stereon så jag borde kunna ge en hyfsat rättvisande bild av det. Det är ett album som först släpptes 2017 för att senare alltså komma i lite lyxigare version med ett par bonusspår som är alternativa versioner av låtar på albumet. Ett av dessa bonusspår är en akustisk version, ett annat en avklädd version och ett tredje är remixat av Gregory House. Jag kan också lite kort påpeka att delyxversionen har bättre omslag än den första versionen.

X antal genrenamn skulle kunna skrivas in för att beskriva Exit Empire, Electronicore som jag hittade om Crossfaith nyligen passar faktiskt bra in på detta band också och spänner över ett brett spektrum. De faller aldrig riktigt in i ett fack då deras musik känns fräsch och välgjord. Bra produktion, hygglig sångare, bra energi och ett ganska varierat album som definitivt håller för hela speltiden. Och jag kan väl också tillägga att det inte är ofta jag tycker att bonusspår med alternativa versioner av låtar som redan snurrat på albumet är bra men på detta album tycker jag definitivt att man kan påstå att de stärker helhetsintrycket av albumet, Houses version av Please Us All kanske inte är lysande men det är en kul avslutning som nog ändå säger en del av bandet – nämnda Please Us All i sin ursprungliga form är albumets bästa spår.

Ibland är det faktiskt ganska skoj att skriva om musik, som när det dimper ner en schysst skiva i brevlådan med ett personligt brev och dessutom riktigt vass musik, det är då det känns extra kul. Jag tycker faktiskt att detta album är riktigt trevligt med genomgående bra låtar och positiv musik, plus också för det trevliga extrahäftet som följer med albumet. Jag gillar hur det tunga blandas med medryckande grejer, hur de snyggt balanserar lite hardcore-grejer med finstämda grejer och hur allt är gjort på ett snyggt sätt. Jag ser inga direkta svagheter i detta album, det är kul att lyssna på och riktigt snyggt producerat – det är klart att om du är insnöad i det mer traditionella rockandet kanske det blir lite för modernt med de elektroniska inslagen och allt det där – men jag kan inte säga annat än att det är kul med band som bryter lite mönster.

Trevligt album som träffar rätt musikaliskt och jag kan väl bara tillägga att jag tycker att det sjunde spåret Please Us All är en riktig toppenlåt som nog hör till mina favoritlåtar av de som släppts under 2018. Den kröner ett snyggt album som man utan större problem kan låta snurra om och om igen i musikspelaren. Så jag kan bara avsluta med att konstatera att det definitivt är värt att kika närmare på Exit Empire och deras Deluxe Edition.

Tre liknande band: Crossfaith/Slipknot/Linkin Park