Lucas Freise - drums

Global Ignition (2014)

Released 2018-06-22
Reviewed 2018-06-10

edgeofever.com
mighty music

Kant av någonsin heter detta band som jag skriver om just nu, inte ett helt kasst namn kan man väl påstå. Deras andra album har dessutom ett intressant omslag även om titeln kanske är lite tråkig. Bandet är ett grekisk/tyskt sådant och bildades i Berlin 2012 av frontmannen Minas Marston och basisten James Smith, de släppte debutalbumet 2014 och det sägs ha fått goda vitsord från recensenter här och där – vi på Hallowed skrev inte om debuten så detta är första gången vi ritar bokstäver om Edge of Evers musik.

Att beskriva bandets musik leder en till en form av kompromiss där Iron Maiden-stiliserad heavy metal möter mer progressiv metal även om det kanske mest drar mot det mer traditionella. Lätt komplex heavy metal byggt kring tydliga refränger och kraftackord och så vidare, med hyfsad variation och djup. Vass produktion och ganska bra sångare, lätt att ta till sig tycker jag också att det är. Kanske dock att albumet är lite i längsta laget med femton spår och en timme och tjugotre minuter, det blir för mycket Edge of Ever.

Nog för att vi får lite för mycket av Edge of Ever men kanske kan det beskrivas som lite för mycket av det goda för jag tycker att det är ett bra album med överlag bra låtar. Det finns väl ett och annat spår som inte imponerar alltför mycket men det kan också bero på att albumet i sig är för långt och man lätt tappar koncentrationen på musiken efter ett tag. Det som sticker ut mest är väl när bandet bjuder på lite Iron Maiden-hyllande där vi får höra en del välbekant i bästa maiden-anda, kul grej tycker jag och framförallt är det snyggt gjort. Det låter generellt sett bra och är ett välgjort album, ni som gillar klassisk heavy metal eller de liknande banden lär nog finna detta album fullt tillfredsställande.

Totalt sett får man väl påstå att det är ett album av god kvalité, tyvärr borde de ha hållit det mycket kortare för så här långa album lyckas extremt sällan – speciellt när det inte handlar om progressiva metal-/rockoperor. Så det är kanske inte alltför imponerande men det är ett album som håller bra klass och som man definitivt kan lyssna på även om det tar väldigt mycket tid i anspråk.

Label: Mighty Music/Target
Tre liknande band: Iron Maiden/Tangent Plane/Mind Odyssey