Recorded at The Rotpit Studios. Gamleby, Sweden & Panopticon Studios. Denmark.
Mixed and mastered by Ronnie Björnström at Enhanced Audio Productions in Umeå, Sweden.
Artwork by Turkka G. Rantanen

Released 2018-06-15
Reviewed 2018-06-07

transcending obscurity

Då dyker vi ned bland de döda männen och ser vad som flyter upp när vi börjar snoka lite under ytan. Kanske är det ett inte alltför spännande skivomslag som slår en först, dock parat med en blå vinylskiva kan det faktiskt bli relativt flott. Kanske är det att man kallar det för en dödsmetallsupergrupp som slår en först, Rogga och David tillsammans med två sessionsmusiker har satt samman detta alster – de är kända från diverse band inom dödsmetallgenren, en genre jag ska erkänna att jag sällan intresserar mig alltför mycket i eftersom det mesta jag hör därifrån låter likadant. Det här albumet kommer dock högst rekommenderat och är ett viktigt album för bolaget så jag har valt att ta mig an detta som är det tredje albumet för detta band som släppte debuten 2013.

Överlag tycker jag att det känns som ett traditionellt dödsmetallalbum, vrålig sång, fläskigt trummande och riffande, ganska mycket enligt stilen kan man väl påstå. Ljudbilden är dock väldigt fläskig och det finns en del melodiöst fina solon och så vidare som kryddar anrättningen lite mer än man traditionellt hör – utan att för den skulle direkt falla utanför ramen någonstans. Vrålsången är också ganska typisk, kunde ha varit lite bättre artikulerad tycker jag. Jag gillar dock ljudbild och produktion, det är ett snyggt musikaliskt samspel mellan element som skapar ett väldigt starkt, tungt och spännande album – vilket man inte alltid kan säga om musik i denna genre eller ens om musik dessa musiker också medverkat i.

Dödsmetall när den är som bäst kanske, åtminstone om de tar den mer traditionella dödsmetallen. Och kanske att sjunde spåret The Age of Steel sticker ut mest med ett par riktigt läckra gitarrinslag, men det är ett kul album överlag tycker jag – inga direkta svagheter vad jag kan höra. Dock knappast ett album som vänder sig till alla, det lär inte dra så mycket nya fans till dödsmetallgenren till exempel. Dock tror jag att de allra flesta som uppskattar dödsmetall kommer att finna detta album mycket tilltalande och det vore ganska konstigt om de inte lyckas sälja slut på vinylutgåvan ganska snabbt.

Avslutningsvis får jag väl komma med en rekommendation till den som gillar de extrema metallvarianterna att detta är ett album väl värt att kika närmare på. Det är snyggt gjort, har bra låtar och känns väldigt underhållande. Jag tycker att Down Among the Dead Men har satt samman ett riktigt vasst dödsmetallalbum, inte direkt nyskapande men fräscht nog för att sticka ut.

Label: Transcending Obscurity Records
Tre liknande band: Paganizer/Bolt Thrower/Benediction