Those Songs We Sang Together (2016)

Recorded Mixed and Mastered by Martin Szabo Nagyur
Artwork by Robert Borbas aka Grindesign

Released 2018-09-28
Reviewed 2018-10-20

golden antenna

Snyggt! Jag menar skivomslaget för musiken är ganska tråkig, så den korta versionen är snyggt omslag men fulare musik. Djävulens handel är ett enmansprojekt av en ungersk sångare och låtsnickare. Första albumet kom 2014 sedan kom något med några spår som också hade ett snyggt skivomslag. Den kommer som digipak och vinyl – och precis som tidigare bjuds vi på en lång titel och ett album som känns ungefär lika seg som att läsa skivtiteln.

Musikaliskt är det ganska långsamt, kanske med lite inslag folkmusik men också lite stoner/doom – inte speciellt tungt och ingen direkt fart. Ganska snygg produktion, taskig sånginsats. Inte så värst mycket variation över albumets åtta spår men albumet är inte heller speciellt långt vilket ger ett mer positivt intryck. Det är ett album med okej djup och gjort av en snubbe med hyfsad musikalisk kompetens, han behöver hitta på lite roligare och mer fantasifulla grejer om han ska skapa något av större värde.

Segt album – gäsp! Jag känner mig inte speciellt imponerad och ingenting med albumet fängslar mig som lyssnare. Frågan är vem albumet vänder sig till, frågan är också vem som kan gillar The Devil’s Trade men jag skulle gissa att den som råkade uppskatta bandets förra album säkert kommer att tilltalas av detta nya alster. Jag är desto mindre tilltalad och frågan är om speciellt många av dem som regelbundet tittar igenom vad vi skriver kommer att vara mer tilltalade av det än jag är.

Kul skivomslag, kanske är värt att skaffa en vinyl bara för omslaget – det hade varit värt det om jag hade haft råd men samtidigt kan det tyckas lite meningslöst att köpa musik som inte är speciellt bra. Min slutsats får därför bli att det är ett snyggt album med tråkigt innehåll. Och ingenstans får vi veta vad som hände med den blinda kråkan.

Label: Golden Antenna Records
Tre liknande band: Crippled Black Phoenix/Nathan Gray Collective/Stereochrist