Only Ashes Remain (2015)
New Awakening (2017)

Recorded at Leon Studios with Rikard Löfgren

Released 2018-10-26
Reviewed 2018-11-15

metalville

Jupiterdagar, det är bandet jag tittar på och skriver om nu – det handlar om deras nya album Panoptical som har ett hyfsat flott skivomslag. Det var också ett album jag hade vissa förhoppningar inför då föregångaren New Awakening var riktigt bra och hyllades en del av oss förra året. Panoptical är snyggare sett till omslaget, men är den snyggare musikaliskt? Är ett och ett halvt år kanske en lite kort intervall mellan album? Men i pressmaterialet påstås det att det är bandets mest imponerande hittills, så frågan blir väl om det verkligen är svenskarnas mest imponerande hittills.

Det känns igen från föregående album rent stilistiskt, det är klassisk hårdrock med tydliga och starka refränger – väldigt medryckande överlag. Men det handlar knappast om ett band som bjuder på något nytt eller fräscht, men det är ett kompetent band och ljudbilden känns väldigt modern och snygg. Egentligen skiljer väldigt lite om man jämför detta band med föregångaren. Vi får ett dussin spår och speltiden känns relativt sansad, kanske ett eller två spår för mycket men inget som känns överdrivet negativt för helheten. Sånginsatsen är bra och kraftfull, passar bra för musiken Days of Jupiter erbjuder. Det handlar om ganska tung och väldigt klämkäck musik där man säkert kan hitta en del spår med relativt god hit-potential.

Jag gillar detta album, det är bra med bra låtar, bra melodier och bra energi. Det är lätt att tycka om. Men det är inte lika vasst som föregångaren New Awakening som var riktigt bra, detta känns hela tiden ett steg efter. Jag saknar en distinkt hitlåt på detta album och det finns kanske inte något som riktigt fångar mig, visst imponerar energin och melodierna men det där lilla sista som fanns på föregångaren finns inte riktigt på detta album. Panoptical lär knappast göra bandets fans besvikna, men samtidigt kan jag tänka mig att det finns fler fans än jag som anser att bandet gjort bättre album förr.

Snyggt, underhållande, bra, Days of Jupiter kan knappast påstås göra mig eller sina lyssnare besviken, Panoptical är ett trevligt album helt enkelt. Kanske inte deras bästa men fansen behöver knappast oroa sig för få ett undermåligt album, Days of Jupiter fortsätter helt enkelt att skapa bra musik. Och egentligen är väl det enda man behöver säga ett konstaterande att om man gillar bandets tidigare alster kommer man också att uppskatta Panoptical.

Label: Metalville
Tre liknande band: Spiritual Beggars/Sparzanza/Mustasch