Xeno (2015)
Freedom (EP 2017)

Released 2018-01-26
Reviewed 2018-01-28

crossfaith.jp

unfd

Wipeout är japanska Crossfaiths tredje EP i en diskografi som också innehåller fyra album och det är en EP som tar oss till framtiden, åtminstone i lyriken på titelspåret. Den japanska kvintetten bjuder på tre spår på en EP som ser ganska spännande ut grafiskt, det ska väl också nämnas att det finns specialutgåvor av detta släpp som innehåller några extra spår men jag har grundvarianten med tre spår att ta ställning till.

Inledningen är schysst, produktionen är kraftfull och bandet har bra fart på sina låtar och det känns nästan som att allt tar slut innan det hinner börja. Men jag tycker att sångare Kenta har schysst pondus och bidrar med mycket energi till låtarna som alla tre visar upp ett ganska brett musikaliskt spektrum, det hörs att det är samma band men låtarna är ganska olika och som på många EP-skivor är speltiden väldigt kort, bara elva minuter.

Positivt överlag, kan man påstå att det är. Jag gillar inte andra spåret som jag tycker är ganska tråkigt men både första och tredje spåret är medryckande och underhållande vilket gör detta till en EP värd att ge en chans. Avslutningen är nog bäst trots allt. Jag är dock ingen större fan av EP-formatet, det blir för kort och det får aldrig riktigt chansen att lyfta – som förvarning inför ett album kanske, de påstår att de blickar mot framtiden så kanske är detta en förvarning inför ett album i liknande stil. Ett album hade varit betydligt roligare.

En EP som definitivt går att lyssna på, men är den värd att rekommendera? Det är en bra fråga och jag är inte säker på att jag har ett riktigt bra svar. Gillar man den här typen av musik så bör man kika närmare på den, annars skulle jag nog vilja påstå att det finns bättre alternativ. Men det är trots allt en schysst EP och jag tror inte många köpare blir besvikna.

Label: UNFD
Tre liknande band: Enter Shikari/Beartooth/Skindred