Sebastian Jensen - vocals
Nikke Kuki - vocals

Released 2017-12-11
Reviewed 2018-01-12

coraxo-official.com

snow wave records

Utomordentligt skivomslag, Coraxos andra album Sol känns som ett album man vill ha bara på grund av sitt snygga skivomslag. Bakom omslaget och bakom epitetet Coraxo gömmer sig ett en finsk duo som dessutom gästas av en del kompetenta musiker från hyfsat kända metalliska band. Deras tematik tycks röra sig kring ett science fiction-äventyr så det tillsammans med det snygga omslaget gör ju definitivt att ens intresse väcks. Så vad har då denna finska duo att erbjuda?

Sol erbjuder melodiös dösmetall med en del synth- och 70-talselektronika, även en känsla av sci-fi-soundtrack kan höras när man lyssnar igenom detta album. Det bjuds faktiskt på en del fräscha idéer även om den generella ljudbilden är ganska typisk för ett melodiöst dödsmetallalbum. Sångaren vrålar på ett ganska typiskt sätt för genren, inte överdrivet unikt på det planet – å andra sidan, vrålsång är inte direkt något som inbjuder till fräscht eller unikt tänkande. De elva låtarna bjuder inte på speciellt mycket variation och de 43 minuterna känns betydligt längre – albumet känns faktiskt ganska långt.

Ett album med hyfsat snygg ljudbild, en del fräscha idéer och en snygg inledning. Det är ett album som definitivt har sina positiva aspekter, men som är alldeles för enformigt för att verkligen tilltala. Idéerna är fräscha men låtarna är tråkiga och sega. Sol är helt enkelt ett alldeles för händelsefattigt album för att verkligen tilltala, det går inte att bara leva på lite kul syntar och några fräcka idéer, det behövs också låtmaterial som kan få dessa idéer att glänsa istället för att drunkna i ett händelselöst melodödssömnpiller.

Lite av en besvikelse tycker jag. Sol är definitivt inget lysande album och det känns som att det inte hade skadat om de bjudit på lite mer fantasifulla låtar tillsammans med de snygga atmosfäriska grejerna. Ett album som känns ganska tråkigt och segt trots att det har flera vassa element, men inget som fogas samman till något värt att lyssna på. Det enda som egentligen gör albumet värt att införskaffa är det snygga omslaget, det övriga kan man vara utan.

Label: Snow Wave Records
Tre liknande band: Soilwork/Dark Tranquillity/In Flames