Greg McDevitt - bass

Fail You Again (2017)

Released 2018-11-16
Reviewed 2018-11-23

cantswimmusic.com
pure noise

Can’t Swim är tillbaka med ett nytt album, deras Fail You Again från förra året fick fint omdöme av oss men frågan blir förstås vad ett ytterligare år kan leda till. Det leder åtminstone till det där andra albumet, det som ofta påstås vara förbannat och sällan lever upp till förväntningarna och så vidare – jag personligen kan väl inte påstå att den känslan är helt riktig då det finns många exempel på band som tagit stora steg till album två. Can’t Swims andra album ser ganska annorlunda ut sett till omslaget som ser betydligt mer spännande ut denna gång, frågan är väl bara om musiken är lika intressant.

Att beskriva musiken kan väl göras som senast där EMO eller pop-punk kan användas som beskrivande genrer för detta album. Jämfört med förra albumet kan det beskrivas som lite mer moget och även lite mer dynamiskt än föregångaren. Jag tycker också att det är ett album som känns lite mer äventyrligt än debuten med ett mer spännande låtmaterial. Den riviga sånginsatsen är också mer varierat med mer hardcorevrålande och lite klarare sång, rå och spännande är den dock fortfarande. Albumet är dessutom ganska kort och varierat så det är definitivt inget man hinner tröttna på, man kan med fördel spela albumet många gånger på rad.

Nog kan man påstå att det är ett bra album, väldigt bra skulle jag nog vilja påstå. Kanske kan man till och med påstå att det är ett rekommenderat album, ett som jag tror att många musik-fans kan tilltalas utav. Bra och riviga, energiska låtar och inga direkta svagheter gör detta till ett riktigt trevligt album där det första och tredje spåret kan beskrivas som de jag nog tycker bäst om, men jag gillar alla spår på albumet och det finns inget som känns svagare.

Toppalbum, så kanske man sammanfatta Can’t Swims senaste alster. Det är ett riktigt kul och underhållande album som är väl värt att kika närmare på. Och dessutom kan det ju beskrivas som en riktigt schysst uppföljare till förra årets album, lite piggare, lite mer genomarbetat och lite bättre från Can’t Swim – ett album som inte kan gå fel i skivsamlingen.

Label: Pure Noise Records
Tre liknande band: Boston Manor/Safe To Say/Better Off