Entering Another Measure (2015)

Produced, recorded and mixed by Ronny Jønsson and Jakob Gundel
Vocal mix and mastering by Jacob Hansen

Released 2018-05-18
Reviewed 2018-05-02

mighty music

Svartbokstugan från Danmark är tillbaka med ett nytt album, deras tredje. De kallar det nya albumet Torn och spira och omslaget är täckt av moln. Allt ser spännande ut kan man tycka speciellt eftersom bandet hade en riktigt vass debut följt av en hyfsat spännande andra skiva. Nu utlovas ett soligare album som smälter snön och isen, något som förstås känns ytterst välkommet efter denna snörika och långa vinter. Men kanske är det trots allt den kalla tundran som får denna svartbokstuga att komma mest till sin rätt, åtminstone om man ser till tidigare album.

Om Mastodon och Muse fick ett barn i Danmark och aldrig lärde detta barn att springa skulle detta barn vara Black Book Lodge. Det handlar om progressiv rock/metal av det mer drömmande slaget, mycket djup och lågt tempo. Inte så mycket variation fördelat på nio spår och 44 minuter, 44 minuter som känns betydligt längre. Bra produktion och sånginsats, ett riktigt bra producerat album som dock saknar djup och variation vilket definitivt kan ses som mindre positivt. Man känner definitivt igen bandet om man hört dem tidigare, men de har ändå tagit något av ett steg i ny riktning.

Skapligt album, så kan vi väl beskriva det. Jag tycker att de gjort det bättre tidigare, Steeple and Spire saknar framförallt fart och energi – nog för att de inte direkt bjudit på mycket sådant tidigare men det saknas också dynamik och jag skulle vilja påstå att albumet känns en aning platt. Det hade nog behövts lite mer dramatik och så för att albumet verkligen ska kunna sticka ut från mängden och för att det verkligen ska fängsla mig som lyssnare.

Oväntat segt album skulle jag nog vilja påstå, det känns som att det finns väldigt stor potential hos detta band, men det är potential som inte riktigt utnyttjas till fullo. Visst är det ett schysst album med trevligt låtmaterial men det griper som sagt inte riktigt tag i mig som lyssnare och i slutändan lämnar det inget större avtryck. Jag tycker att det känns som att Black Book Lodge kan betydligt bättre än detta.

Label: Mighty Music/Target
Tre liknande band: Kyuss/Queens Of The Stone Age/Mastodon