Wintersleep (2013)

Mixing, mastering and keys on both albums by Martin Berger at Skar Production
Artwork by Tim Eckhorst

Released 2018-06-22
Reviewed 2018-07-13

roar

Storstad med sitt nya album storstadsliv kommer som ett dubbelpack med en skiva innehållandes nya albumet Big City Life och den andra skivan innehåller deras debutalbum Wintersleep från 2013. Debuten släpptes bara som digital release men nu får vi den och album nummer två. Dessutom planerar bandet att uppträda live för första gången någonsin under 2018, det kanske blir en spännande erfarenhet att se dem när de framför sina låtar på scen. Det är ett norskt band med musiker som har erfarenhet från diverse olika band och detta nya album har ett ganska kul skivomslag, det som slår mig mest är dock namnet med tanke på att Norge knappast kan sägas vimla av storstäder och de är ju inte ens från Oslo.

Melodiös hårdrock är vad det handlar om, de bygger på medryckande melodier och refränger – knappast något nytt. Lyssnar man sig genom båda albumen i rad blir det väldigt segt kan jag tycka, tar man ett av dem i taget så blir det hyfsat okej men Big City Life som är huvudalbumet att recensera saknar lite variation och kan även det kännas lite segt. Bra sångare, hyfsat med energi, ett kompetent utfört album helt enkelt. Det är dock inget album som sticker ut på något sätt så de kan få lite svårt att sticka ut bland den massa av likande album som redan finns och som hela tiden växer med nya album.

Att kalla det bra känns ganska rätt, jag tycker att det är ett trevligt album att lyssna på. Däremot kan man inte direkt förneka att det finns en hel hög med bättre album i den melodiösa hårdrocksgenren, något som kan sätta käppar i hjulen för många framgångshungrande musiker som exempelvis Big City. Sedan har de ju en annan svaghet, testa googla big city eller big city life och se vad som dyker upp. Det är aldrig speciellt lyckat att välja namn och titlar som gör det svårsökt för tänk den som inte känner till bolag och titel och bara försöker hitta något med Big City, det blir inte helt enkelt. Men det påverkar inte det musikaliska och det är trevligt att lyssna på även om det inte sticker ut nämnvärt från annat jag hört i denna genre.

Kanske ett album att titta närmare på om du är fan av den melodiösa hårdrocken, om du gillar många album i den genren kan det vara värt att kika närmare på vad Big City Life har att erbjuda. Det är ett ganska underhållande album, kanske lite för fantasilöst för att verkligen sticka ut men likväl ett album som fungerar bra att lyssna på. Tillräckligt underhållande för att man ska kunna tycka att det är ett kul album att lyssna på, men inte tillräckligt minnesvärt för att göra något större avtryck.

Label: ROAR! Rock Of Angels Records
Tre liknande band: Memoria Avenue/Withem/Northquake