Artwork by Yonatan Bereskin & Ricardo Werdesheim at Zaz
Design by Shahar Hemo at Plain

Released 2018-09-21
Reviewed 2018-09-11

betzefer.net

metalville

Betzefer från Israel har funnits ett tag och har ett gäng album bakom sig och nu släpper de ytterligare ett album, deras fjärde. Entertain Your Force of Habit kallas det nya albumet och det har inte direkt det snyggaste skivomslaget jag någonsin sett. De har sedan senaste albumet sett tidigare sångaren hoppa av och har således en ny sångare och det sägs att de samtidigt som de kan summera två decennier som band så kan de också säga att de skriver ett nytt kapitel som utvecklats genom ett steg ut i det okända – åtminstone om man ska summera vad som skrivs i pressmaterialet.

Ur det musikaliska perspektivet kan de beskrivas som groove-metal eller kanske metalcore, det är ganska klämmigt och har bra driv och mycket energi. Bra sångare med kraftfull stämma, lite lagom hardcore kanske man kan påstå. Vi får också ett album med sansad speltid och det är uppdelat i tio spår med hyfsad variation. Jag kan inte direkt påstå att det är ett album som bryter någon direkt ny mark ur det stilistiska, eller kreativa perspektivet och känns kanske snarare välbekant än nyskapande och nytänkande.

Riktigt bra tycker jag nog kanske inte att det är, det är bra och jag gillar energin och det driv som bandet bjuder på genom albumet. Men jag tycker att det saknas det där lilla extra, inte urtrist och likgiltigt men inte heller glänsande. Det är ett solitt album med bra låtar men inga direkta hitlåtar och inte heller något som verkligen drar mig till albumet. Spår sex känns som det mest minnesvärda men det sticker inte heller ut speciellt mycket och jag skulle nog vilja påstå att det finns flera album som är betydligt vassare i denna genre.

Kan nog tänka mig att den som uppskattar metalcore och groove metal kommer att uppskatta detta album. Det är välgjort, snyggt producerat och bra. Men det är aldrig fantastiskt eller häpnadsväckande, ett ganska arketypiskt album för att nå mitten av vår sjugradiga skala. Så gillar du de liknande banden, Betzefer eller metalcore slash groove metal ska du ta dig en närmare titt på detta album.

Label: Metalville
Tre liknande band: Pantera/A Perfect Murder/Chimaira