co-producer and storyboard: Lori Lindstruth
Production manager: Naomi van Hak
Project manager and press: Shanti Lalta
Stage manager: Leon Dona
Video filming by Panda Productions
Video production and post production: Jens de Vos
Cameras: Jens de Vos, Nick Maris, Jolein Arits, Jeroen de Wilde, Timo Vandiest, Jorgos Gilis, Erik Wijnen, Maria Munoz, Charlotte van der Bogaert, John Vis, Meriam Verkleij, Geert-Jan Schoonbeek, Bianca de Ruiter
Runner: Matthijs Vanstaen
Data: Cheyoban de Winter
Crane operator: Maaike Kuppens
Crane assistant: Roy Smits
FOH sound engineer: Niels Jensen
FOH assistant: Joe Driessen
Monitor engineer: Gino Krishnadath
Wireless tech: Freek de Greef
Audio recording: Dave Schinkel
Lights: Wouter van den Bosch
Spot operators: Joop de Rooy, Hessel Swarte
Spot director: Dick Zwart
Stereo and 5.1 audio mix by: Arjen Lucassen at the Electric Castle Studio
Mastered by: Brett Caldas-Lima at Tower Studio
Front cover: Lori Lindstruth, Arjen Lucassen, Roy Koch
Layout: Toy Koch
DVD/Blu-ray authoring: Scott Long
DVD/Blu-ray menu: Wayne Joyner, Roy Koch, Scott Long
Photographers: Cristen Brouwer, Tim Tronckoe, Bert Treep, Dorien Goetschalckx, Rik Bauters, Tom Dekkers, Mattias Kirsch, Laili Soeng Photography, Amy Wiseman, Irene Serrano, Justin Richardson and Amplified Exposure
Visuals: Wayne Joyner, Lori LIndstruth, Arjen Lucassen, Simon van Vegten, Yann Souetre
Video engineers: Rene Luijt, Lasse Groenevald
Audio recording engineer: Nick Partouns
Robots by Valk Welding DK
Robot operators: Marcel Dingemanse, Richard Noordzij
Robot film crew: Sjaak Boer, Pieter Meijers

Released 2018-03-30
Reviewed 2018-04-01

ayreon.com

mascot

Arjen Lucassen har onekligen varit flitig på senare år med Ayreon släpp 2013, 2016 och 2017 och nu kommer en till flott release och den andra livereleasen på bara ett par år. Visserligen var The Theater Equation inte en official Ayreon konsert men släpptes som skiva under Ayreon epitetet. Den här gången vad det första gången Ayreon spelade live och det tre kvällar inför en utsåld arena med plats för 3000 personer med besökare från hela världen. En mäktig upplevelse för den som var där och nu förevigad på DVD, Blu-ray, LP och CD, jag har recenserad denna utifrån den fläskiga mediabook-releasen som kommer med två CD, två DVD och en blu-ray-skiva och jag har tittat på den sistnämnda. Värt att nämna är också att det är en riktigt snygg förpackning som jag definitivt kan rekommendera enbart på grund av den saken.

Yes! utbrister jag nästan när jag drar igång denna skiva och bara fyra spår in kommer till River of Time och inte kan låta bli att sjunga med. Vi får förstås så mycket mer än det men jag är glad att det dök upp så mycket från 01011001, som tillsammans med Migrator-skivorna är min favorit, och inte bara River of Time och att han slängde in Merlin’s Will som kanske är den rivigaste låt Ayreon någonsin skapat. Och Floor äger verkligen den låten trots att jag gillar det jag hör på originalet snäppet bättre. Det är annars en snyggt sammansatt dynamisk samling låtar mellan rivigt, lågmält och snyggt samt storvulet och enormt med en makalöst fet skärm bakom bandet. Grymma sångare rakt igenom och där originalsångarna inte finns att tillgå gör definitivt ersättarna ett lysande jobb.

Riktigt bra producerat, snygg ljudbild både i stereo och i surroundljud, det man kan anmärka på är att körsångerskorna ibland mixas lite högt och dränker huvudsångaren lite. Videomaterialet är riktigt vasst, det finns ett par mindre missar i färg på några ställen men videon gör ett bra jobba att förmedla denna storslagna konsert, bra klippt och filmat – det har kanske inte samma charm och karaktär jag tyckte att Star Ones Live on Earth hade men det är definitivt en mer professionell produktion och har kanske ett något bättre urval av låtar men kanske inte riktigt samma fart och driv. Vad man lätt kan konstatera att det är svårt, kanske näst intill omöjligt att hitta ett livealbum, eller liveshow med samma högkvalitativa låtmaterial eller samma högkvalitativa musiker. Eller vad sägs om 18 grymma sångare och 11 grymma instrumentalister som framför musikalisk briljans?

En konkurrent till årets bästa album utan tvekan, inte en fullpoängare men inte långt ifrån. Det är svårt att inte sitta helt klistrad och bara titta och lyssna på denna höjdare och jag ångrar definitivt inte att jag brände över en tusenlapp på att köpa mediaboken och vinylversionen – det var definitivt värt varenda krona. Det blir utan tvekan tummen upp för denna höjdare där det är svårt att hitta några svagheter förutom det fåtal jag nämnde i det tidigare stycket. Jag tycker att alla sångare verkligen äger och glänser men kanske att Floor Jansen och Maggy Luyen sticker ut lite extra, och Damina Wilson förtjänar ett omnämnande. Hansi och Marco Hietala i River of Time gör också en alldeles fantastisk duett i vad som kanske är min höjdpunkt på detta briljanta album.

Om man ska välja favoriter blir det inte lätt, jag har nämnt River of Time men om jag ska ta ett halvdussin som står ut lite extra för mig bör jag också nämna Ride the Comet, Merlin’s Will, The Two Gates, Dawn of a Million Souls och Intergalactic Space Crusaders – men hela albumet är makalöst bra och alla låtar är grymt bra framförda. Snygg avslutning med The Eye of Ra bör kanske också nämnas när jag ändå är inne på låtmaterialet men det finns helt enkelt för mycket och för vassa grejer för att man bara ska kunna bryta ner det i småsaker. Och det är ett album man gärna kan spela om och om igen, definitivt en riktigt vass best of Ayreon som visar att musiken fungerar alldeles utmärkt både live och på skiva.

Nu blev det mycket text så det är väl bäst att avsluta nu och jag gör det med att konstatera att det verkar som att allt Ayreon skapar blir till något fantastiskt. Detta är en snygg musik- och videoproduktion av högsta klass, jag gillar den inte riktigt lika mycket som Star Ones Live on Earth som släpptes för över femton år sedan men det är inte långt efter. Fläskigt, snyggt och bra kan man nog skriva. Imponerande. Jag vill också slå ett slag för extramaterialet, bakom kulisserna-filmen som är en och en halv timme lång är definitivt värd att titta på, speciellt för dig som gillar Ayreon. Och med det sagt kan jag bara konstatera att ingen som gillar Ayreon får missa detta album.

Label: Mascot Label Group
Tre liknande band: Star One/Arjen Anthony Lucassen/Vengeance
Betyg: HHHHHHH (6/7)