Manu Barrero - vocals, machines
Julien Lhuillier - drums

As A New Revolt (2016)

Released 2017-12-15
Reviewed 2018-01-11

atypeek

Som en ny revolt är en duo som bjuder på lite alternativrock med inslag av rapcore och sådant. Speechless är deras andra alster som innehåller fyra spår som tar dig ungefär sexton minuter att spela. Det beskrivs i pressmaterialet med uppmaningen att man skyndsamt ska lyssna på denna super-EP. Kanske kan det faktiskt vara en EP värd att titta lite närmare på, omslaget ser hyfsat spännande ut men frågan är förstås vad som finns innanför omslaget och stilistiskt låter det inte som allt annat vi får.

Lite urbant kanske det kan beskrivas, med inslag av hip hop, lite drag av punk, alternativrock och annat. En EP med fyra ganska svårbeskrivliga låtar, åtminstone för någon som inte är så värst bevandrad i just denna musikstil. Det är inte speciellt lätt musik att ta till sig, det känns lite hackigt och inte speciellt fängslande. Ljudbilden är lätt skramlig lite stökig kan jag tycka och det är inte alltid så att låtarna verkligen arbetar sig framåt, det känns ganska ofta som att det står still och inte riktigt kommer någonstans.

Åtminstone är det kort med bara sexton minuters speltid för jag är inte speciellt imponerad. Det börjar bra och titelspåret är inte så dumt, men på det hela taget känns det faktiskt mest jobbigt att spela sig igenom kvartetten av spår som utgör denna EP. Det är lite konstigt och lite osammanhängande tycker jag, det är intressant ur en kreativ synvinkel men de lyckas inte tillräckligt bra för att verkligen underhålla.

Speechless är helt enkelt en ganska konstig EP och en som aldrig lyckas fängsla mig. Det finns intressanta inslag som titelspåret men EPn som helhet har egentligen inte speciellt mycket att erbjuda. Gillar du lite mer alternativ rock eller så kallad rapcore kan det säkert vara en EP värt att titta lite närmare på, men det är nog mest sannolikt att du inte blir speciellt imponerad.

Label: Atypeek Diffusion / Sand Music
Tre liknande band: Senser/Rage against the machine/Urban Dance Squad