Drive (2013)

Residentie Orkest The Hague

Released 2018-11-16
Reviewed 2018-11-25

annekevangiersbergen.com

insideout

Anneke van Giersbergen är både en kompetent sångerska och en väldigt flitig sådan som hörts på mängder av album där hon alltid gör bra insatser. Hennes senaste projekt Vuur som släppte debutalbumet förra året imponerade inte alltför mycket. Nu kommer hon med ett symfonialbum som spänner över hela karriären med låtar från The Gathering, Vuur, The Gentle Storm, och så vidare. Det är inspelat live med en symfoniorkester från Haag och kommer på skiva, enligt pressinfon får vi ingen video till detta album vilket kanske kan vara lite synd, men å andra sidan kanske det inte är så spännande med en sådan till album som detta.

Musikaliskt är det ganska lågmält tycker jag, snyggt med symfoni som ger både djup och dynamik. Däremot är kanske albumets tempo lite lågt, lite mer ös här och där hade inte varit av ondo tror jag. Snygg produktion däremot, ljudbilden och Annekes sång imponerar stort och den som gillar Annekes musik bör nog tilltalas av denna. Samtidigt kan jag också tycka att det hade kunnat vara ett lite mer varierat album, det är låtar från många olika band och projekt, vi får sång på flamländska och lite klassiska inslag men ändå känns de flesta låtarna stöpta i ganska lik form och den enda jag egentligen tycker sticker ut lite är avslutande Shores of India.

Det är bra, jag har de reservationer jag redan nämnt i föregående stycke plus den att det egentligen bara finns en riktigt vass låt med tio andra som nästan flyter samman till en välljudande men samtidigt ganska intetsägande massa. Det är bättre än Vuur från förra året men samtidigt känns det som lite av en miss för en så kompetent och skicklig sångare att bjuda på ett album som inte sticker ut på något sätt. Mer ösiga låtar hade definitivt inte skadat om jag säger så, men det betyder inte att det är ett svagt album.

Det är ett snyggt, ett trevligt och ett bra album – behagligt att lyssna på med en alldeles magisk avslutning, det är ungefär så jag ser på detta album. Shores of India som avslutar detta album är ett av de trevligaste spåren jag hört under året, det är lite synd att det bara är det spåret som verkligen glänser på ett album som jag anser borde ha varit bättre än det är med tanke på vilka förutsättningar som finns. Symphonized är ett trevligt album, så kanske man kan avsluta.

Label: InsideOut
The Gentle Storm/Vuur/The Gathering