The Serpent, The Prophet & The Whore (2012)

Produced by Magnus Lindberg

Released 2018-05-11
Reviewed 2018-09-09

abrahamband.com

pelagic records

Det kanske är passande att skriva om ett album som heter Into the Dark såhär på den dag när vi har val här i riket, det är väl då vi har störst möjlighet föra samhället in i mörker – eller motsatsen. Bandet bakom den titeln heter Abraham och senast jag skrev om dem var jag inte alltför imponerad, men det var 2012 och mycket har förstås hänt sedan dess, mayakalendern tog slut och Jorden gick under och diverse annat skoj förstås. Det här albumet har en post-apokalyptisk historia och är uppdelat i fyra kapitel, ett för varje skiva i vinylutgåvan. Inte så kul omslag får vi dock på detta, Abrahams tredje album som är det andra jag skriver om för Hallowed.

Abrahams musik är dystopisk och kraftfull, tung och energisk, sludge är väl antagligen ett sätt att beskriva det. De fyra delarna i albumet har vardera sin egen karaktär och för bandets historia framåt – produktionen är snygg. Jag gillar inte sången men den är trots det ganska väl integrerad med det musikaliska och det hela blir ett intensivt och storslaget äventyr. Hyfsad variation dessutom, kanske saknar dock albumet lite djup och känns dessutom lite väl långt – jag hade gärna sett ett lite kortare och mer intensivt album istället för ett så långt och utdraget album som Abraham erbjuder.

Rivigt album med bra driv, hyfsat kul story dessutom. Jämfört med senast jag skrev om dem tycker jag att de tagit ett eller ett par steg framåt, detta album är betydligt mer intressant och framförallt betydligt bättre än senast det begav sig. Det är väl inte fantastiskt, jag saknar något riktigt vasst och det är som sagt lite långt, kanske även en aning monotont men det låter trots allt bra. Det är ett album som jag tycker fungerar ganska bra, kanske speciellt för den som gillat vad bandet gjort tidigare och som gillar de liknande banden.

Kanske inte en av mina favoriter för året men ändå lite av en positiv överraskning med tanke på att jag inte hade några större förväntningar på albumet. Det är helt enkelt ett ganska trevligt album att ta med sig på resan in i mörkret, ett säkert recept för att få ett kraftfullt mörker.

Label: Pelagic Records
Tre liknande band: Cult of Luna/Khoma/Earthship