Jacob Jørgensen - Drums
Henrik Isaksen - Guitars
Jonas Thomsen - Guitars
Kasper Hornstrup - Vocals

Released 2017-05.26
Reviewed 2017-06-24

Efter att jag recenserat svenska hjältar igår så är det dags för arga danskar idag, Wrath of Belial och deras debut Bloodstained Rebellion är vad som granskats under min lupp. Ett album med ett lustigt skivomslag från ett band med en logotyp som lovar ilska, precis som deras namn. Det är ett debutalbum som blandar melodöds med thrash som bjuder på frenetiska riff och nackskadande sväng tillsammans med några grandiosa passager, om vi ska tro pressmaterialet vill säga. Det är när allt börjar med förrädare som vi får höra vad det handlar om och det är faktiskt mer eller mindre vad pressmaterialet säger.

Thrashig melodöds med bra energi, tyngd och ös samtidigt som det ändå är luftigt nog att ha en del musikaliskt djup. Sången hade dock kunnat vara bättre, det är tråkigt källarvrålande till en merpart och ofta mixad på ett sätt som gör att det inte adderar utan snarare subtraherar från helheten. Albumets musikaliska sida som ofta jämförs med Black Dahlia Murder är väldigt bra tycker jag, välproducerad, kraftfull och så vidare men sedan känns det lite som att det bara slängt in sången lite på måfå vilket gör att helhetsbilden tappar lite, åtminstone i mitt tycke. Annars är det för genren sådär lagom varierat, inte det mest fantasifulla album jag hört men det bör hålla den som lyssnar intresserad hela vägen, det är bara sången som kan bli lite tjatig men den drunknar ganska ofta i det andra så man tänker inte alltid på den.

Mycket klagande på sånginsatsen men den passar inte riktigt in tycker jag. Den är mer brutal och arg än ljudbilden som helhet och det känns mer som läten och oidentifierbara vrål än som förmedlande av faktiska ord med innebörd. Även om man vrålar sin sång bör man kunna höra vad som sjungs om man önskar, det går oftast inte när man lyssnar på Wrath of Belial. En annan liten svaghet de har är att de inte direkt kommer med något som känns nytt och fräscht. Det bra drivet och svänget som albumet bjuder på gör dock att det är ett trevligt album att lyssna på trots de tillkortakommanden jag nämnt.

Jag tycker att man kan kalla Bloodstained Rebellion för ett bra första steg på deras musikaliska resa. Det är ett trevligt album och ifrån det finns en enormt stor utvecklingspotential, dessa danskar kan definitivt komma att bli ett spännande inslag i denna genre vad det lider.

Tre liknande band: The Black Dahlia Murder/At the Gates/Testament