co Produced, mixed and mastered by Alessandro Del Veccio
Artwork and graphics by Aeglos Art

Released 2017-03-24
Reviewed 2016-03-26

vianastefofficial.com
street symphonies

Gitarrist Stefano Viana har slagit sig samman med Alessandro Del Vecchio och satt ihop ett snyggt album som fått namnet efter den gode Stefanos efternamn. Ett album med snyggt omslag. Men det är inte bara snyggt på utsidan utan det är även snygg musik av riktigt god kvalité, som det allt som oftast brukar vara när Alessandro Del Vecchio har haft sina fingrar med i spelet.

Melodiös rock av klassiskt snitt med klämmiga refränger, starka melodier och bra variation över tio spår. Riktigt vass produktion, precis som det brukar vara när det handlar om något Alessandro Del Vecchio rattat spakarna för. Bra sång från Del Vecchio och riktigt vassa prestationer rakt igenom detta album som dock knappast vinner några priser för sin originalitet. Det är definitivt ett album som kommer att tilltala fans av melodiös rock, AOR och så vidare, ni som gillar klassisk hårdrock kommer helt enkelt att uppskatta detta.

Det är enkelt att konstatera att Viana är ett riktigt bra album, riktigt tilltalande. Kanske inte speciellt unikt som jag redan påpekat men det är inte alltid man behöver nyskapande och nytänkande när man kan få riktigt bra låtar. Det finns egentligen ingen riktigt svaghet på detta album och det börjar grymt bra redan från den inledande tonen till den avslutande vilket gör detta till ett album väl värt att titta närmare på. Visst kan man kanske fundera kring hur hållbart detta album är ur ett längre perspektiv, det gör nog egentligen inte något jätteavtryck i musikhistorien men det är definitivt väl värt att lyssna på om och om igen.

Första spåret är det bästa av de tio men jag kan inte påstå att det sticker ut sådär jättemycket då alla spår är riktigt bra, men det är det första som drar mig till albumet så det är den som gör det största avtrycket. Viana är helt enkelt ett album som tilltalar, oavsett din musikaliska preferens och ännu ett snyggt exempel på att det finns väldigt lite som slår riktigt bra melodiös rockmusik på fingrarna. Ett höjdaralbum.

Label: Street Symphonies
Tre liknande band: Survivor/Toby Hitchcock/Wheels of Fire