Jan Johannson - Vocals, Guitars, Keys
Jesse Oinas - Drums

Cover art by Nadine Segschneider

Released 2016-12-28
Reviewed 2017-03-02

black lion

Vanha betyder gammal på finska vilket kanske skulle kunna få en att tro att det är ett finskt band det handlar om. Men det vore en felaktig gissning eftersom det är ett band från Trollhättan i vårt avlånga land. Ett band skriver jag men det handlar snarare om en duo som håller till i ett mer gotiskt och doomigt musikaliskt landskap där mörker och deppiga stämningar dominerar och piggar upp lyssnaren. Snyggt skivomslag, lite mörkt och dimmigt landskap som passar stämningen perfekt.

Sju spår av mörk, deppig atmosfär är vad vi får. Vrål, klarsång, mörka extremmetalliska tongångar blandas med stämningar från piano, stråkar och så vidare. Mycket atmosfär är vad som erbjuds på detta album, det finns djup och vi bjuds på en skön känsla av mörker – precis så som det ska låta på ett album i denna genre. Det är bra producerat och vi får ett bra djup på detta album som definitivt står sig väl i jämförelse med liknande band och det är definitivt ett album som håller en intresserad som lyssnare. Det är också positivt att de håller det kort, albumet är strax över 40 minuter vilket känns ganska lagom.

Det här är ett bra album, med bra låtar och framförallt sköna atmosfärer. Det är ett väldigt tilltalande album och jag tycker att duon träffar rätt med sin musik från inledning till avslutning. Sedan kan man ju givetvis argumentera att de följer band som Katatonia väldigt tydligt och det är förvisso sant men när det är av så här bra kvalité så kan man göra lite avkall på originaliteten. Within the Mists of Sorrow är sådär skönt dimmigt sorgsen och mörk som man kan hoppas på när man ser omslaget, det är definitivt ett album som levererar vad det lovar.

Det är inte bara en vass debut som lovar mycket, det är ett vasst album och ett jag kan rekommendera – speciellt för er som gillar dödsig doomig metall. Och därmed lämnar jag Gammal med en rekommendation, och jag lyfter på hatten för de två gamlingarna innan jag går vidare till nästa uppgift.

Label: Black Lion Records
Tre liknande band: Katatonia/My Dying Bride/Anathema