Artwork by: Felipe Machado Franco
Additional design by: Jan Yrlund

Released 2017-04-28
Reviewed 2017-06-12

vandroya.com
inner wound

Brasilianska Vandroya släpper sitt andra album, Beyond the Human Mind – ett album som hyllas lite här och där på internet. Det är ett klämkäckt och kvinnofrontat lite småproggigt power metal-band. Ganska bra får man tillstå men knappast något som sticker ut i det stora hela. Men innan vi går in på det kan jag bara dra en lite kort historia om bandet, de släppte sin första EP 2005 och första albumet 2013, andra albumet kom i april 2017.

Det handlar alltså om kvinnofrontad power metal, med lite progressiva undertoner och väldigt melodiös stil. Även om de kan jämföras med många andra kvinnofrontade power metalband tycker jag också att de kan liknas vid flera av sina landsmän som exempelvis Angra eller Almah. Det är för det mesta väldigt klämkäckt, det finns någon mer finstämd låt och allt avslutas med det lite mer progressiva tiominuterseposet Beyond the Human Mind. Det är dock knappast ett album som någonstans svävar in i en värld bortom det mänskliga medvetandet, det håller sig mest på välbekant mark och det är sällan eller aldrig som Vandroya bjuder på något som får en att stanna till och ta notis.

Det är ett bra producerat album, ljudbilden är snygg med lite brasiliansk prägel och klämkäcka låtar – definitivt ett album jag tror kan tilltala en hyfsat stor publik. Även om jag samtidigt är tveksam till att det verkligen är ett album som kommer att gripa tag i samma publik. Visst är det bra, det finns flera sköna låtar, kanske ingen som fängslar mig sådär supermycket och det är kanske just det, bristen på riktig spets som gör att de inte riktigt säljer in albumet hos mig. Vandroya och deras nya album har definitivt förtjänster men i slutändan känns det lite som ett album i mängden, en mängd som blir allt större.

Beyond the Human Mind är helt enkelt ett schysst album, inget överdrivet speciellt men definitivt ett album man kan lyssna på och som jag tycker att den som gillar genren och de band som nämns i denna recension bör titta lite närmare på. Personligen tycker jag dock att Vandroya behöver hitta något lite mer personligt, lite mer finurligt och kanske något som tar en bortom det mänskliga medvetandet. Det vore synd att kasta bort sådan musikalisk kompetens på medelmåttig musik.

Label: Inner Wound Recordings
Tre liknande band: Insatia/Tigerclaw/Evenoire