Cover art and booklet design by Jean Michel at Designations
Band photos by Flávia Muniz

Released 2017-06-30
Reviewed 2017-06-08

traumer.com.br
fastball-music

Album som kallas något med metal eller liknande får mig oftast att ta omvägar eftersom det sällan leder till något av värde, givetvis finns det undantag till alla regler och som recensent kan jag ju inte direkt ta omvägar kring sådant skivbolag så vänligt skickat till mig. The Great Metal Storm är brasilianska Traumers debutalbum. ”Men vänta lite” säger du nu, ”du skrev ju om deras album Avalon för mindre än ett år sedan.” Det har du förstås rätt i, men detta album kom före – dock inte till vår del av världen. Som tack för att vi väntat får vi två akustiska bonusspår och förstås det ursprungliga albumet som spelades in 2013 och släpptes 2014. Tydligen tog albumet japanska rock- och metal-topplistor med storm, en brasiliansk metallstorm kanske.

Det handlar om vad som brukar kallas power metal, ett obligatorisk instrumentalt intro inleder ett klämkäckt album fyllt av metal-klichéer. Det påminner en del om andra brasilianska band i stil och de tre liknande banden som finns uppräknade kan ge en ganska bra vägledning och uppfattning om vad du kommer att få höra. Produktionen är hyfsat modern men inget som sticker ut och det kan väl egentligen sägas om det mesta gällande detta album – det är inte direkt ett speciellt originellt album, bandet spelar på element som de flesta inom denna genre använder och de överraskar ingen.

Sångaren är hyfsad och låtarna är av god kvalité, men bandet har väl egentligen inte sådär jättemycket att komma med när det gäller musik som sticker ut – musik som man tar notis om. Visst är Traumer bra, deras musik håller god klass, är kompetent utförd och så vidare – man kan skriva många positiva ord om dem och deras debutalbum. Det går dock inte att bortse från det faktum att albumet dels känns väldigt långt och dels väldigt fantasilöst, det är inte ett album man verkligen tar notis om. Men även om det är fantasilöst så är det bra, och hyfsat underhållande att lyssna på – Traumer borde tilltala en power metal-publik.

Jag har inga favoritlåtar på albumet, det är genomgående schyssta låtar men ingen av dem sticker ut och det känns lite jämntjockt från början till slut. Kanske att de skulle kapa lite av speltiden, de kunde gott ha skippat ett par spår och de inkluderar bonusspåren som tillför extremt lite till helheten. The Great Metal Storm är ungefär så mycket great metal storm som titeln indikerar och om du gillar sådant kommer du med största sannolikhet att finna detta album väldigt tilltalande – det handlar om klassisk klichémetall.

Label: Fastball Music
Almah/Angra/Dark Avenger