Cover photo by Knate Myers
Cover lettering by Adam Gillis
Cover layout by Brett Goodchild

Released 2016-12-05
Reviewed 2017-01-09

broken limbs

Snyggt skivomslag, kunde jag konstatera när jag inledde mitt arbete med detta album. Inte lika snygg logotyp men det verkade spännande och det är ganska spännande musikaliskt också. Tiden efter jordens tid, är ungefär vad skivtiteln betyder så det torde vara relativt enkelt att förstå att det handlar om vår nutid där naturen och jorden får en allt mindre roll i våra liv. Det är ett konceptuellt album med sex långa spår som väver samman en historia i en stil som bandet själva kallar förfolkad svartmetall, ungefärligt översatt.

Det är annars en beskrivning som passar ganska bra, svartmetall utspädd med folkmetalliska influenser. Vrålig sång för det mesta, lite klarsång här och där. En del svartmetalliska grottriff som blandas med snygga melodier och lite mer öppna landskap under stjärnklara skyar. Det känns dock hela tiden som att allt kommer i en ganska mörk stämning och att Thrawsunblat inte ofta tänker i så värst positiva tongångar. Men jag tycker att dt fungerar bra, det påminner mig en del om ett band vid namn Wolfchant, men kanske lite mörkare än det bandet.

Det är bra, kanske inte så bra att jag vill lägga några surt förvärvade pengar på en vinylskiva men jag gillar det ändock. Det finns bra melodier och sköna atmosfärer, dock tycker jag att albumet blir lite ojämnt och har några delar som jag inte allt gillar. Sången är ett exempel på något jag inte riktigt uppskattar, oftast fungerar den ändå ganska bra i harmoni med musiken men det finns tillfällen då det bara stör. Annars är det snyggt producerat, bra ljudbild och sådär – det finns definitivt anledning för den som gillar folkigare svartmetall att titta närmare på detta album.

Det kommer dessutom i en flott vinylutgåva och bara det flotta omslaget borde göra det till ett intressant alternativ. Att det sedan låter bra gör ju inte direkt saken sämre, jag tycker att vi har ett kul album här men det är lite för ojämnt för att verkligen glänsa.

Label: Broken Limbs
Tre liknande band: Woods of Ypres/Wolfchant/Immortal Bird