New Haven (2014)
Parallel (EP 2015)

Released 2017-06-23
Reviewed 2017-06-26

thechant.net

lifeforce records

Atmosfäriskt och vackert, melankoliskt och varierat är ord som används för att beskriva finska bandet The Chant. Ett band som med sitt nya alster bjuder på fler medlemmar än spår, en fyra spår lång EP med 21 minuters speltid som kallas Approacher är vad de erbjuder. En EP med hyfsat flott omslag och som verkar allmänt intressant bara sådär sett till informationen som medföljer. Och inte så tokigt när det kommer till låtmaterialet heller.

Det är atmosfärisk alternativ rock med starka melodier och melankoliska inslag. Finstämd musik skulle jag nog vilja påstå, men snygg sånginsats och starka melodier. Inte så mycket fart och inte heller speciellt mycket djup men det handlar om fyra spår och 21 minuter vilket gör att man lätt tar sig igenom det och det ska nämnas att det är en snygg produktion. Ett kreativt hyfsat intressant alster men det känns också samtidigt lite profillöst och kanske skulle de satsat på åtminstone ett lite mer hitbetonat spår, något lite mer distinkt än den lite svävande drömmande låtlista de har nu.

Det är definitivt en hyfsat tilltalande EP men kanske inte en fantastisk sådan då jag som redan nämnts saknar ett mer hitbetonat spår. Jag saknar något som griper tag i mig som lyssnare, något som får mig att vilja återvända till EPn och finnarnas musik. Det är underhållning för stunden men egentligen inte speciellt minnesvärt trots att det är mycket välgjort på alla plan. Som en melankolisk dröm som tar dig på ett mindre äventyr som du glömmer så snart du vaknat.

The Chant har satt samman en schysst EP, den har sina förtjänster men är nog trots allt inte tillräckligt minnesvärt för att göra något större avtryck. Dock tycker jag att den nog är intressant nog för att jag skulle vilja kika lite närmare på deras album, när jag nu skulle hinna det – förhoppningsvis släpper de ett nytt snart så löser sig den saken. Kort och gott kan vi väl slutligen påstå att Approacher är en schysst EP, men så värst minnesvärd kan jag inte påstå att den är.

Label: Lifeforce Records
Tre liknande band: Anathema/Porcupine Tree/U2