Ken Klejs - Drums
Frederik Lippert - Guitars

Mixing and mastering by Johan Jørgensen

Released 2017-05-26
Reviewed 2017-06-09

tritonsorbit

Under tusentals ton av kallt saltvatten hittar vi bandet Sunken, en kvartett danskar som befinner sig långt under ytan. De inspireras av naturen, havet och melankoliska tankar – kanske sådana man har om man befinner sig långt under havets yta. Departure är bandets första album och det sägs vara ett album som ska ta världen med storm. Jag vet dock inte hur mycket storm ett sjunket band som spelar atmosfärisk svartmetall kan ta världen med men det ska jag försöka utröna i denna recension.

Allt börjar med ett intro, sedan hamras det på ordentligt en stund för att sedan bli lite mer atmosfäriskt. Det är ett album med fem låtar och en speltid på över femtio minuter, vilket betyder långa låtar. Men eftersom låtarna i sig sakta driver framåt blir de tillräckligt dynamiska för att kunna vara så långa, för det mesta. Albumet blir ibland lite väl diffust och svepande och jag finner det ganska lätt att tappa fokus och intresse. På tal om lite mindre positiva aspekter av detta album kan jag väl påstå att jag inte gillar sånginsatsen, produktionen är inte heller särskilt speciell utan låter ganska typiskt för svartmetallgenren. Det är helt enkelt musik som bör tilltala dem som uppskattar atmosfärisk svartmetall.

Det är inte direkt ett överdrivet nyskapande album, visst är det väl svartmetall av ett lite mer tilltalande slag än mycket men det är inte ett album som sticker ut speciellt mycket. Det är ett ibland lite långdraget och segt album med för långa låtar och kanske även för lång speltid. Ironiskt nog är det ett album jag tycker saknar djup trots de saltstänkta atmosfärerna, de mörka avgrunderna och så vidare. Men jag är antagligen inte deras målgrupp och den publik de vänder sig mot verkar uppskatta albumet mer än jag gör – det är dock knappast ett album som tar världen med storm, mer troligt att det hamnar nedsjunket i en salt avgrund någonstans i världshaven.

Sunkens album känns lite sömnigt, lite tråkigt och inte för mig och med mig den större andelen av rock- och metal-publiken. Det är ett album för er som gillar atmosfärisk svartmetall, för er som gillar äventyr under ytan, någonstans i en saltvattenfylld avgrund – det är ett album som gör sig bäst i mörkret under tusentals ton saltvatten.

Label: Triton's Orbit
Tre liknande band: Kulkija/Mudboy/Uton