Recorded at SH Studio in Munich, Germany
Mix by Mario Lochert and mastering by Jan Vacik at Dreamsound Studio Munich, Germany.
Cover artwork by Jan Yrlund, Darkgrove.net

Released 2017-03-24
Reviewed 2017-03-10

stormhammer.de

Tyska stormhammare välkomnar oss till slutet, som skulle kunna gå till som vi ser på deras nya albums alldeles förträffliga skivomslag. Där har vi en riktig wow-faktor och om musiken bara varit hälften så bra som omslaget hade den varit värd att titta närmare på. Men kvintettens sjätte album är inte så intressant, Stormhammers power metal är inte bara fantasilös den är också ytterst ordinär.

Klassisk power metal med allt vad det innebär i form av klämmiga refränger, kraftackord och allt det där med typisk lyrik innefattande drakar, nordmän och demoner. Ingen ljudbild som imponerar eller sticker ut heller, faktum är att Stormhammers album är ett sådant där som bara går in genom det ena örat och ut genom det andra – och till råga på allt är det långt och händelsefattigt. Inte direkt ett album jag frivilligt väljer att spela om jag vill lyssna på något bra.

De kallar sig Münchens främsta power metal-band på sin hemsida, München kan inte vara något vidare power metal-samhälle om Stormhammer är det bästa de har att erbjuda. Kanske är titeln välkommen till slutet profetiskt och att detta är deras avslutande verk, det hade inte varit någon större förlust om det hade varit sant. Nu är det säkert inte det och flera recensenter kommer säkert försöka slå i er att detta är ett förträffligt band och så vidare, men det är inte så, Stormhammers nya album är bara ett i den enorma mängd av lika ointressanta power metal-album vi har bjudits på genom åren.

Welcome to the End är väl på de flesta sätt okej med musik som går att lyssna på och så vidare men det är inte direkt ett imponerande album och inte ett som lockar till lyssnande. Det finns till exempel inga riktigt vassa låtar och när jag ska försöka mig på en summerande tanke är det enda som slår mig hur snyggt skivomslaget är och då släpps den förstås inte på vinyl, trodde jag men Horst i bandet korrigerade mig eftersom de säljer den på vinyl via sin hemsida – men kvar blir ändå en fråga: varför? Kanske för att vi inte ska behöva öppna det snygga konvolutet.

Tre liknande band: Stormwarrior/Gamma Ray/Helloween