Produced, engineered, mixed and mastered by Magnus "Tank" Ljungqvist
Recorded at XTC Production AB, Älvsjö, Sweden

Released 2017
Reviewed 2017-06-15

soulexchangeofficial.com

mervilton records

Själsutbytet från Vendelsö är tillbaka med sitt andra album, ett album som fått namnet Bloodbound. Ett ganska svart album om man ser till skivomslaget. Det är ett album som jag nu lagt ned ett antal timmar för att spela det om och om igen. Och jag tycker nog att det varit värt de timmarna, även om det knappast är så unikt som pressmaterialet påstår. I pressmaterialet står det att de skapat sin alldeles unika metal-stil som bygger på modern gitarrdriven hårdrock kryddad med bra sång och stort fokus på melodier – en sådan beskrivning känns inte speciellt unik.

Det handlar om hårdrock av klassiskt snitt och det är lätt att få associationer till svunna tider, men samtidigt är det modernt och med ganska fräsch produktion. Sångaren är riktigt bra och albumet visar upp en ganska bred repertoar. Jag skulle nog vilja påstå att det är ett album som är betydligt mindre förutsägbart än mycket som släpps idag, även om jag såg någon recensent som påstod att det inte är ett helt sammanhängande album stilistiskt – jag håller inte med om det då jag tycker de väver samman ett snyggt album med bra variation och lite klurigheter. Ett trevligt och finurligt album, inte för långt, och riktigt bra producerat –The Soul Exchange står för ett riktigt välproducerat album.

Och det är ett vasst album med riktigt bra låtar, jag tycker att The Soul Exchange lyckats riktigt väl med detta. Jag kan varmt rekommendera att ni tittar närmare på detta album, speciellt om ni gillar klassisk hårdrock med anstrykning av band som en gång skapade denna genre. Det kan vara något som kan ses som lite negativt för även om de känns hyfsat fräscha så är det inte alltför svårt att komma fram till vad som inspirerat dem. Det kan vara en begränsande svaghet att de inte riktigt skapar något helt eget men när det görs så bra som i detta fall tänker man inte speciellt mycket på det utan man bara lyssnar och njuter av det. Definitivt ett album som fångar ens uppmärksamhet.

Tummen upp från mig, jag tycker att Soul Exchange satt samman ett riktigt bra album och det vore faktiskt nästan att anse som dumt att inte titta närmare på det. Lyssna bara på låtar som Passenger of Pain eller Left Behind så vet du precis vad jag menar. Bloodbound är ett riktigt trevligt album, ett ni absolut inte bör missa.

Label: Mervilton Records
Tre liknande band: Halestorm/3 Doors Down/Ghost