Mixed by Andres Puche with Nathan Da Silva and Sarah Westbrook.
Mastered by Matt Glover.
Artwork by Casey Shea.

Released 2017-02-17
Reviewed 2017-02-14

slyde.ca

Kanadensiska Slyde är tillbaka igen med en ny EP, en EP som har en viss sci-fi känsla om man tittar på dess framsida. Det är inte helt osannolikt att ni kommer att tänka på andra kanadensiska band såsom exempelvis Rush när ni ser Slydes nya EP för första gången. Kvartetten har hunnit med en kvartett EPs för denna och är nu tillbaka efter vad som nämns som ett två års avbrott, det var dock fyra år sedan de släppte något så den som väntat på nytt Slyde-material har fått vänta en stund. Och det är väl inte direkt så att de bjuder oss speciellt mycket nu heller, knappa nitton minuter för att vara exakt.

Nitton minuter på fyra spår där avslutningen är titelspåret och där musiken beskrivs som progressiv protestrock om man ska slå samman några omdömen som finns att läsa om detta band och deras musik. Det låter lite kanadensiskt, modernt, varierat, fräscht och ganska intressant – produktionen hade nog kunnat vara lite vassare men den fungerar och sångaren är riktigt bra. Det är ett lyriskt koncept som fokuserar lite på mänsklighetens tillkortakommanden och hur utomstående utomjordingar troligen skulle se oss som något att undvika som pesten på grund av vår natur. Fritt tolkat. Det är kort, nitton minuter känns i kortaste laget och ett par ytterligare spår av liknande kvalité hade definitivt inte varit av ondo.

Jag har personligen aldrig varit någon fan av EP-konceptet, det kändes ganska ovettigt med sjutummarna och det känns än mer ovettigt i den digitala eran och är lite som novellformatet i bokform. De når ändå åtminstone nästan tjugo minuter vilket gör att vi trots allt får en hyfsad mängd musik här och den är riktigt bra. Idel kvalitetslåtar och bra musiker skapar en EP väl värd att lyssna på, att de sedan inte har lyrik för de dummaste gör ju inte direkt saken sämre. Jag tycker definitivt att Slyde är ett band värt att offra några minuter av sin tid på.

Visst hade jag hellre sett en lite längre produkt, mer låtar, mer musik men det vi får är riktigt bra och det är inte svårt att nöja sig med dessa fyra spår där jag tycker att inledning och avslutning är bäst. Slutligen kan jag bara konstatera att det blir tummen upp för Slyde och deras nya EP – det är definitivt en EP värd att titta mycket närmare på.

Tre liknande band: Haken/Coheed and Cambria/Rush