Pre-production by Fabio D’amore
Simona Speedy Saccoccia - artwork

Released 2017-11-10
Reviewed 2017-10-26

secretrule.it

pride & joy

Hemlig regel bjuder på album nummer tre som de kallar Nyckeln till världen, ett album med ett ganska snyggt skivomslag. Det handlar om ett italienskt band som frontas av sångerskan Angela Di Vincenzo och vi hör även Sonata Arcticas Henrik Klingenberg spela keyboards, det är ett band som väcktes till liv 2014. De släppte sitt första album 2015 och varit flitiga med skivsläppandet sedan dess, nu får vi alltså album nummer tre. Jag kan inte svara på om det är tredje gången gillt eftersom det är första gången jag stöter på detta band, men jag kan däremot konstatera att den som uppskattar kvinnofrontad melodiös metall kommer att uppskatta detta album.

Det handlar om melodiös metal med kvinnlig sång, påminner om band som Sirenia, Edenbridge och många andra liknande band. Sångerskan är av bra kaliber och melodierna är definitivt tilltalande, dessutom övertygar de med bra produktion och ett hyggligt varierat låtmaterial. Däremot kan man inte beskylla dem för att vara direkt innovativa på det musikaliska planet, det är ett ganska typiskt album för genren – vilket i sig förstås inte är negativt eftersom det generellt är en genre som bjuder på tilltalande musik och detta album är inget undantag. Däremot kan jag konstatera att det finns betydligt mer kreativa och spännande band i denna genre så där har de en liten svaghet.

Det är ett kul album, trevligt att lyssna och med schyssta låtar. Dock står det sig ganska slätt i konkurrensen med genrens vassare album, det finns många vassa album i denna genre som står sig starkare än detta. Och som vanligt med album mitt i skalan har jag svårt att komma på vilka knappar jag ska trycka på för att komma vidare i min text om albumet. Orden flyter helt enkelt inte fram när jag försöker komma fram till något att skriva om Secret Rule, deras tredje album är en solid produktion som kommer att tilltala fans av genren även om det kanske inte kommer att göra något större avtryck i musikhistorien.

Jag rekommenderar helt enkelt att den som uppskattar den här genren tar sig en närmare titt på detta album, om du däremot har ett lite mer perifert intresse för genren finns det betydligt bättre album att välja på. Secret Rule bjuder oss på ett solitt och bra men samtidigt kanske också ett lite tråkigt album.

Label: Pride & Joy Music/GerMusica
Tre liknande band: Sirenia/Within Temptation/Edenbridge