Colour Blind (2015)

Caleb Shomo

Released 2017-09-15
Reviewed 2017-11-15

seawayband.com

pure noise records

Kanadensiska Seaway beger sig på semester under hösten, det är deras tredje album som är en semesterbejakande historia med resor, strandbesök och vad det nu kan vara. Ett album med ett ganska kul och underhållande omslag och även ett klämkäckt, medryckande och inte överdrivet långt album från bandet som inledde sin musikaliska bana för sex år sedan. Det har alltså blivit två album sedan dess och den här gången tittar de lite tillbaka på nittiotalet utan att tappa vad som karaktäriserat deras tidigare alster, åtminstone skrivs det så i pressmaterialet som medföljer detta album.

Det handlar om poppig punkrock som går rakt på sak, namn som Weezer kastas ofta omkring har jag sett, Sum 41 och andra sådana band kan också nämnas. Det erbjuds egentligen stilistiskt ingenting direkt unikt utan det handlar om modern enkel rockmusik av medryckande karaktär – en gång lite ungdomligt men nu kanske mer klassiskt kanske. Det är bra producerat med schysst sångare, kanske inte så våldsamt med variation men det handlar om ett 40 minuter långt album så den variation som finns räcker för att man ska orka igenom albumet utan att tröttna. Och den som gillar radiovänlig pop-punk kommer med största sannolikhet även att tilltalas av detta album.

Det är ett schysst album om än inte speciellt kreativt intressant. Det är dock lätt att ta till sig och lätt att tycka om, det är helt enkelt ett tilltalande album av ganska familjär karaktär. Man ska väl inte direkt söka något nytt spännande om man ska tilltalas av detta. Men det är genomgående tilltalande spår, hela tiden lätt att ta till sig med bra driv och energi men jag tycker ändå att det lite avvikande spåret Lula on the Beach är albumets höjdpunkt – kanske just för att den sticker ut lite från ett annars egentligen ganska fantasifattigt album.

Seaways semester är bra, man blir inte besviken och det finns dessutom höjpunkter vilket alltid är extra positivt. Samtidigt blir man ju inte direkt hänförd heller utan det känns mest som ett solitt äventyr som egentligen inte är så värst speciellt. Seaway gör det bra för dem som uppskattar deras typ av musik, inget som kommer att vinna dem speciellt många nya fans men inte heller skrämma bort deras befintliga – så kan man nog sammanfatta denna musikaliska semester.

Label: Pure Noise Records
Tre liknande band: All Time Low/Sum 41/Weezer