2016 Imperium II - Titania

Mixed and mastered by Jan Vacik at Dreamsound Studios
Cover artwork by Matthias Bäuerle / Season Zero

Released 2017-12-08
Reviewed 2017-11-25

schwarzerengel.info

I väntan på ett nytt album från Schwarzer Engel? I så fall får du nu en EP att roa dig med tills albumet släpps under våren 2018. Det tyska bandet där Dave Jason står för sången och det mesta kreativa har fem album hittills och några EP-skivor att stoltsera med. Denna nya behandlar en syndaflod kan man tänka sig, en flod där det kanske inte är helt överraskande att stöta på en och annan haj – men är det då en EP med bett kan man fråga sig.

Det är dryga fjorton minuters speltid fördelat på fyra spår och egentligen är det väl inte mycket som har något direkt nyhetsvärde, två spår, en pianoversion och en club-remix av titelspåret. Det är gotiskt och det är på tyska, sångare Jason har typiskt gotisk röst som låter mer eller mindre som de flesta sångare i denna genre. Produktionen är riktigt vass däremot och det kan vara den snyggaste ljudbilden jag hört från detta band som i ärlighetens namn aldrig direkt imponerat på mig.

Men Sinnflut är en riktigt bra låt tycker jag, sådär lagom medryckande och snygg, väl framförd och riktigt trevlig rakt igenom. Det i sig är ju helt klart värt att kolla upp, även om jag nog skulle vilja påstå att det beror på pris om man ska köpa en fysisk version av denna EP eftersom bara de två första spåren är egentligen värda att ha, och om skivan kostar mer än en femtiolapp kan man lika gärna köpa spåren digitalt eller lyssna på dem via youtube eller någon annan strömningsmöjlighet. Det är helt enkelt en väl genomförd EP som kan vara intressant men inte självklart är det – på många sätt är det nog vettigare att vänta på albumet.

Sinnflut är helt enkelt en vass låt, EPn är ganska schysst trots allt men känns lite kort och personligen skulle jag nog hellre spendera mina slantar på albumet – även om det skulle vara undermåligt eftersom Sinnflut med största sannolikhet kommer att finnas med där på albumet Kult der Krähe som släpps 23 februari nästa år. Till dess kan det vara kul att bygga upp stämningen med Sinnflut men det finns bättre alternativ att lägga sina julklappspengar på.

The Vision Bleak/Rammstein/Amon Amarth