Liza Hoek – Bass

Uniforms of Death (2009)

Released 2017-02-17
Reviewed 2017-01-27

scenarioii.nl

hysteria music

Om ungefär tre veckor kommer en ny gryning från det nederländska bandet Scenario II. Ett album vars nya gryning tycks vara en post-apokalyptisk sådan, en gryning efter att Trump och hans gelikar fått rumstera vid makten. Det är andra gången Scenario II släpper ett album, det första kom 2009 och nu får vi alltså snart vakna upp till en ny gryning i en tid då allt är raserat.

Mörk melodiös döds/thrash metal med starka melodier, kvinnlig sång och lite andra storslagna inslag. Jag tycker att de har en ganska fräsch ljudbild och känns inte alls lika förutsägbara som många andra band i genren och inte lika förutsägbara som mycket man hör. Kvinnliga sången är snygg, den manliga hade väl kunnat vara bättre och mer varierad men det fungerar trots det väldigt bra och ger en bra dynamik. Ljudbilden är snygg och atmosfären som förmedlas är densamma som den vi ser på framsidan, ett intressant post-apokalyptiskt musikaliskt äventyr i en värld kanske förstörd av Trump och hans polare Putin.

Jag tycker att det är ett riktigt vasst album med sköna melodier, bra låtar och riktigt intressant ljudbild. De träffar helt enkelt väldigt rätt med sina scenarier och det är svårt att inte dras med i vad man hör. Albumet är dessutom varierat och har ett stort djup, att det låter fräscht är ju en annan fin bonus att uppskatta. Det är elva spår på albumet och det spelas i 47 minuter, avslutningen är en In Flames-cover som låter bra även om jag tycker att titelspåret A New Dawn är albumets starkaste. Men egentligen är alla spår av riktigt hög klass.

Man kan ju skriva diverse spännande saker om scenarion och scenario två, tre och så vidare. Man kan skriva om post-apokalypser, något som jag alltid gillat och det kanske räcker att skriva det och istället bara lyssna och dras med i äventyret. För det är vad det handlar om, ett musikaliskt äventyr som tar dig till en värld efter vår egen, när det vi tagit förgivet fallit sönder och var och en får klara sig bäst den kan – så tolkar åtminstone jag det.

Kort och gott kan jag konstatera att det är ett riktigt vasst album. Ett fräscht och rekommenderat album med riktigt bra musik som definitivt bör kollas upp av alla som gillar melodiös dödsmetall. A New Dawn är definitivt ett betydligt bättre scenario än jag hade förväntat mig, väl värt att kolla upp.

Label: Hysteria Music
Tre liknande band: Arch Enemy/Dimmu Borgir/Amorphis