Sound programming by Bernd Basmer and Martin Reichhart
Artwork by Bernd Basmer

Released 2017-10-06
Reviewed 2017-10-06

red-raven.de
fastball music

Röd Korp från Tyskland bjuder oss på sitt andra kapitel som förutom Chapter Two kallas DigitHell och är enligt pressinformationen ett album med låtar för vilka repeat-knappen på musikspelaren kom till för. Det känns inte speciellt korrekt eftersom repeat-knappen uppfanns innan detta album ens var uttänkt men kanske främst eftersom vi inte får höra så vassa låtar att vi vill trycka på repeat-knappen upprepade gånger. Därmed inte sagt att vi inte får höra vass musik när vi lägger denna skiva i skivspelaren och spelar den upprepade gånger.

Första albumet släpptes 2014 och kallades Chapter One innan titeln och nu alltså kapitel två, kul idé med att döpa album efter kapitel. Detta andra kapitel handlar om ganska klassisk heavy metal, det låter ganska tyskt men det finns en del lite fräschare inslag. Produktionen håller god kvalité och låtmaterialet är hyfsat varierat även om albumet känns aningen för långt. Det är väl egentligen inte heller en så värst nyskapande skapelse, vi får inte speciellt många grejer som bryter ny mark, låtarna känns väldigt bekanta för ett album jag aldrig tidigare hört.

Första låten Collapse är riktigt bra tycker jag och sedan gillar jag även avslutningen Until the end of Time även om ett dussin spår känns i mesta laget och att de hade kunnat lämna en del av spåren utanför. Men visst är det ett album av god kvalité och den som gillar heavy metal ska definitivt titta närmare på det för här finns definitivt saker att gilla även om man kan önska lite mer eget tänkande, lite mer våghalsig musik. Jag hade velat se att de tänkte lite utanför boxen som man ibland säger.

Röd Korps andra kapitel är ett fint heavy metal-album med ett par höjdpunkter. Dock ska du inte lyssna för noga och fundera för mycket för då kommer tankarna kring vilka låtar som stått som förlaga till Red Ravens låtar men om man inte bryr sig så mycket så är det ett väldigt trevligt album.

Label: Fastball Music
Tre liknande band: Gamma Ray/Helloween/Heaven's Gate