Outside Looking In (2016)

Andy Shanahan

Produced and mixed by Paul Laine

Released 2017-10-20
Reviewed 2017-10-19

pride & joy

Ett band som kallar sig Radiosolen släpper i dagarna sitt fjärde album vilket gör att de fortsätter släppa album varje år. Personligen har jag inte hört dem förrän nu och när jag lyssnar på nya albumet Unstoppable kan jag inte påstå att det bör ha varit någon större förlust. Det australiska bandet bjuder på något väldigt generiskt från den genre som vanligen brukar gå under beteckningen AOR eller något liknande. En genre som förstås redan är extremt välfylld men också en där det mesta går bra att lyssna på, det är inte ofta det dyker upp rent usla album i denna genre och The Radio Suns album må vara generiskt men de bjuder också på sådant som alla som uppskattar AOR tycker om att lyssna på.

Det handlar om ett klämkäckt och bra producerat album med snygg ljudbild och starka melodier. Låtarna byggs på tydliga refränger, hyfsad sånginsats och jag skulle vilja påstå även hyfsad hitpotential. De elva låtarna som utgör albumet visar upp den typiska låtvariation vi brukar höra i denna genre och jag skulle vilja påstå att vi inte erbjuds någon överraskning eller något fräscht utan det är ungefär samma stil som vi brukar erbjudas från denna genre. Fördelen är väl att albumet med sina 45 minuter ändå hålls relativt kort vilket för med sig att man kanske inte hinner tröttna under speltidens gång.

Det börjar med en bra låt och jag tycker också att Tonight's the Night är en ganska vass låt. Albumet är medryckande och hyggligt tilltalande utan att någonstans glänsa och det dröjer inte speciellt länge innan jag tappar intresset. Jag saknar originalitet och jag saknar idéer och fräscht tänkande, det är helt enkelt ett för genren ganska typiskt album som bara kommer att drunkna i den aldrig avtagande mängd av liknande album som släpps i denna genre hela tiden, ett album mitt på betygsskalan.

Unstoppable är inte direkt ett ostoppbart album, det är ett i mängden. Deras fans kommer att uppskatta detta album, AOR-fans kommer säkert också att göra det. Helt enkelt ett album som kommer att tala till den redan frälsta publiken, men knappast ett som sticker ut från mängden.

Label: Pride & Joy Music/GerMusica
Tre liknande band: Art Nation/Danger Danger/Brother Firetribe