Cover artwork and illustrations by Felipe Machado Franco
Additional artwork and design by Jan Yrlund

Released 2017-04-28
Reviewed 2017-04-11

pyramaze.com
inner wound

För omkring ett decennium sedan hade ett nytt album med Pyramaze gjort mig lika upphetsad och intresserad som ett benbrott eller en hjärtinfarkt. Men till deras förra album ändrades mycket, ankare från det förflutna försvann och de satte samman ett riktigt höjdaralbum och nu kommer ett nytt album och det har jag definitivt känt mig väldigt upphetsad kring att få höra. Contingent heter det och är en lite futuristisk historia. Omslaget är snyggt och samma sak kan sägas om det musikaliska. Bra sång och bra sångare, produktion och så vidare, det finns mycket positivt att skriva om detta band och deras nya album.

Pyramaze spelar progressiv power metal, om du hört band som Anubis Gate och Eldritch kan du skapa dig en ungefärlig bild av hur Pyramaze i modern tappning låter. Bra variation i låtarna, snyggt och atmosfäriskt ibland, riktigt bra driv ibland – det är ett album som har det mesta man kan önska sig. Jag skulle nog vilja påstå att det är lite av ett steg uppåt i jämförelse med bandets föregående alster, och det är definitivt ett album som kommer att tilltala alla som gillat bandets föregående alster. Dessutom känns strax under timmens speltid som ganska sansat och definitivt inte för långt, det blir definitivt tummen upp för Pyramaze.

Och tummen upp blir det för att deras nya album Contingent är förbannat bra, med medryckande låtar, sköna låtar, bra djup, riktigt hög musikalisk standard rakt igenom. Det saknas kanske det där lilla magiska för att det ska vara ett av de där alldeles fantastiska albumen men nog fan är det ett album väl värt att låta spinna ett antal gånger i skivspelaren. Man kan dessutom konstatera att Pyramaze nog hittat en stil som passar dem riktigt bra, deras musik känns modern och relativt fräsch så det finns definitivt ingredienserna som behövs för framtida stordåd hos dem – inte för att Contingent är ett smådåd men för att det känns mer som ett steg på vägen än ett magnum opus.

Jag tänker inte plocka ut några favoritlåtar eftersom detta album innehåller ett helt koppel av riktigt bra låtar, men jag vill ändå nämna inledande Land of Information för det är inte ofta album börjar så bra. Tänk att ett album som började på ett så ointressant vis, plötsligt mer än ett decennium sedan debuten hittat ett sätt att göra riktigt vass musik. Contingent är ett litet steg framåt jämfört med föregångaren och det betyder på svenska att det är ett grymt bra album.

Label: Inner Wound Recordings
Anubis Gate/Leprous/Eldritch