The Destiny Stone (2004)
The Roaring of Dreams (2007)

Immortal (2012)

Released 2017-01-27
Reviewed 2016-01-04

aprideoflions.com

Jim Petrik och hans manskap är tillbaka med ett nytt album, deras femte som i jämförelse med föregångaren har ett betydligt snyggare omslag. Ett album som dessutom är oräddare än de fyra föregående, men som också slår an på en ton lite närmare det första albumet som såg dagens ljus 2003. Man känner faktiskt igen många tongångar från det albumet, vilket knappast är negativt med tanke på att det i mitt tycke fortfarande är ett av de vassaste AOR-albumen jag hört. Men samtidigt som det slår an på gamla toner har det en fräsch ljudbild, klassisk AOR för 2017 kanske man skulle kunna beskriva det som.

Medryckande musik med vassa refränger, Hitchcocks sångröst är fantastisk som den brukar vara och produktionen är riktigt vass. Låtmaterialet i sig känns välbekant, det låter ungefär som man kan förvänta sig av Pride of Lions och vi bjuds inte på några överraskningar. Att det är det bästa AOR-albumet i år säger ju inte direkt mycket om kalibern med tanke på att det är det enda AOR-album jag hittills recenserat detta år. Men jag kan efter en hel räcka genomspelningar konstatera att trots det välbekanta så känns det definitivt som ett relevant album tack vare den höga kvalitén på produktion och låtar.

Ett grymt bra album helt enkelt, alla låtar är riktigt vassa och det finns inga svagheter, inte ens den relativt långa speltiden känns besvärande då urvalet av låtar och kvalitén på dessa låtar är så bra. Flera av dem är otroligt fina men samtidigt kan jag inte låta bli att känna det som att det inte riktigt griper tag i mig, inte på det sättet att låtarna misslyckas att fånga mig som lyssnare. Det är bara det att den här känslan man får när man stöter på något fantastiskt inte riktigt infinner sig även om det finns lite element av fantastiskhet på detta album. Everlasting Love är ett sådant exempel, en riktigt snygg ballad som framkallar rysningar – riktigt vass.

På tal om vasst, inledande spåret All I See is You tillsammans med Silent Music och titelspåret Fearless är tre andra riktigt vassa hitspår på ett riktigt vasst album. Jag tycker att Pride of Lion fortsätter att leverera kvalitetsmusik, även om man kanske kunde ha önskat sig någon musikalisk överraskning.

Label: Frontiers Music
Tre liknande band: Survivor/Toby Hitchcock/Xorigin